Papież Leon XIII pisał, że ludzie nie porzucaliby swej Ojczyzny dla innych krajów, gdyby znaleźli w niej godziwe warunki do pracy. Niedawno kolega powiedział mi, że gdyby
jego pracodawca dał mu zarobić 1000 zł więcej nie zdecydowałby się na
emigrację zarobkową do Szwecji, gdzie zarabia cztery razy więcej niż w
Polsce. A wyjechał, bo nie był w stanie godziwie utrzymać swej rodziny za polską pensję.
Gdy
natomiast PiS sprowadza nam kolejnych imigrantów do pracy w Polsce
naraża na dłuższą metę Ojczyznę na wypaczenie własnej tożsamości (grzech
przeciw czwartemu przykazaniu), podobnie jak to miało miejsce na
Zachodzie, nie mówiąc już o możliwym zwiększeniu przestępczości itp –
mówi dr Wojciech Golonka w rozmowie z portalem Kresy.pl.
=====================================
Z
Wojciechem Golonką, doktorem filozofii Uniwersytetu Jagiellońskiego, w
przeszłości wykładowcą i prorektorem Instytutu Uniwersyteckiego Św.
Piusa X w Paryżu, tłumaczem dzieł Chestertona i dzieł z zakresu nauk
humanistycznych, rozmawia Michał Krupa (Kresy.pl).
W
świetle ostatniego „skorygowania” Katechizmu Kościoła Katolickiego w
kwestii kary śmierci, pojawiły się głosy, że polska prawica skorzysta na
zdystansowaniu się od Kościoła hierarchicznego, skręcającego „coraz
bardziej w lewo”. Co Pan Doktor sądzi o takiej ocenie?
Kościół
Katolicki i prawica mają bardzo ważny punkt wspólny, co powinno ich
czynić doskonałymi sprzymierzeńcami – i nieraz w historii czyniło: umiłowanie i obrona prawa naturalnego.
Prawo naturalne to są właściwości moralno-społeczno-ekonomiczne
wynikające z istoty danej rzeczy, np. osoby ludzkiej czy państwa. Są to
prawidła, bez których nie sposób zbudować na dłuższą metę trwałego i
dobrego porządku państwowego – choć samo prawo naturalne oczywiście nie
określa jak ma konkretnie wyglądać dana rzeczywistość polityczna, to już
bowiem jest kwestią ustaw. Te jednak muszą być zgodne z prawem
naturalnym, np. prawem własności, prawem rodziców do wychowywania swego
potomstwa, prawem do ochrony społeczeństwa (a w konsekwencji prawem do
stosowania kary śmierci), prawem do życia niewinnych istnień ludzkich,
prawem do ochrony prawdy itp.