Korporacjonizm - katolicka idea państwa | |
W dobie zaniku idei państwowości i przeżytku
demokracji, kapitalizmu, oraz socjalizmu nadszedł czas sięgnięcia po
idee i koncepcje państwa katolickiego, zawartego w systemie
polityczno-gospodarczym zwanym korporacjonizm (łac. corporatio –
zrzeszenie, stowarzyszenie).
Jest
to koncepcja ustroju wypracowana przez katolicyzm społeczny w wieku XIX i
XX, bazująca na charakterze samorządu stanowo-zawodowego. Podstawą tego
ustroju są stowarzyszenia zawodowe, korporacje, które jako instytucje
publiczno– prawne zrzeszają wszystkich zatrudnionych w danym zawodzie i
to zarówno pracobiorców, jak i pracodawców. Istnienie takich zrzeszeń
nie wyklucza możliwości zakładania związków zawodowych o charakterze
klasowym, grupujących osobno przedsiębiorców i osobno robotników.
Celem
korporacjonizmu nie jest tylko zrzeszanie się w ramach wytwarzania
określonych dóbr, ale także rozwój kulturalno-społeczny członków
korporacji.
Podział sprawiedliwy dóbr materialnych
od początku zajmował główne miejsce w nauce społecznej Kościoła. Już
sam Jezus Chrystus w Ewangelii św. Łukasza (Łk.6, 24-25) mówi o
odpowiedzialności tych ludzi, którzy posiadają majątek lub żyją w
bogactwie. Trafnie zauważa ewangelista Marek (Mr. 10, 24), który pisze;
"jakże trudno wejść do Królestwa Bożego tym, którzy w dostatkach
pokładają ufność". Św. Paweł w I Liście do Tymoteusza zaznacza, że
korzeniem wszystkiego złego jest miłość pieniędzy (6,10), a w II Liście
do Koryntian wskazuje na naturalną miedzy ludźmi solidarność i zamyka to
w słowach: "niech wasz dostatek przyjdzie z pomocą w waszych
niedostatkach i aby nastała równość".
Koncepcje
korporacjonizmu są głęboko zakorzenione w katolickiej myśli społecznej
oraz filozoficznej. Dwie encykliki papieskie – Rerum Novarum i
Quadragesimo Anno – stanowią fundament społecznej nauki Kościoła.
Pierwszy dokument Stolicy Apostolskiej poruszający sprawy własności i
jej jak najszerszego upowszechnienia była, ogłoszona w roku 1891,
encyklika Leona XIII Rerum Novarum. Ten sam problem podniósł nieco
później, w roku 1931 w encyklice Quadragesimo Anno, papież Pius XI.W
Rerum Novarum (o kwestii robotniczej).
W encyklice
społecznej Quadragesimo Anno (o ustroju stanowo-zawodowym), ogłoszonej w
dniu 5 maja 1931 roku Ojciec święty Pius XI, porusza sprawę
korporacjonizmu. Choć encyklika zawiera tylko podstawowy zarys tej
koncepcji jest jednak w swej istocie dokumentem najważniejszym. W
encyklice Quadragesimo Anno – ustrój stanowo zawodowy został wskazany
jako najwłaściwszy sposób odnowienia ustroju społecznego, jak również
przezwyciężenia wzniecanej przez socjalizm i komunizm "walki klas".
Życie społeczne nie może się opierać na zantagonizowanych klasach
społecznych, gdyż nienawiść i walka są złem prowadzącym do zupełnego
rozstroju społeczeństwa i państwa, a wprowadzająca w życie zgubne
postulaty indywidualistyczne, wolna konkurencja nie może być
zabsolutyzowaną zasadą życia społecznego, ponieważ wypacza ona moralny i
społeczny charakter przedsiębiorczości. W miejsce zasad
kolektywistyczno-socjalistycznej i indywidualistyczno-liberalnej należy
wprowadzić nowe zasady i podnieść je do rangi naczelnej, chodzi tu o
sprawiedliwość społeczną.
Zarówno encyklika
papieża Leon XIII jak i Piusa XI:(...) podkreślają zależność
zrealizowania wyżej wy-mienionych postulatów gospodarczych od odrodzenia
moralnego. Dopiero, gdy to odrodzenie moralne będzie dokonane, wówczas
organizacja korporacjonizmu da należyte wyniki oraz rozwiąże ludzkie
problemy. Ale odrodzenie moralne jest zależne od tego, aby wszyscy, i to
zarówno mężowie stanu, jaki obywatele państwa, przejęli się zasadami
sprawiedliwości i prawdziwej chrześcijańskiej miłości bliźniego i
zrozumieli, że życie doczesne jest tylko drogą prowadzącą nas do życia
wiecznego i że wobec tego znaczenia, które mu nadawał obecny fałszywy
ustrój społeczny.
Pomimo zmian, jakim ustrój
korporacyjny na przestrzeni wieków ulegał, możemy przyjąć jako jego
stałe i charakterystyczne cechy następujące:
a) opiera się on na korporacjach czyli organizacjach zawodowych, łączących pracujących w danej dziedzinie produkcji (rzemiośle) na danym terenie; b) korporacje nie są jednostkami zbiorowymi dla celów wytwórczych, lecz mają za zadanie rozwijać ducha współpracy i solidarności zawodowej wśród wszystkich członków, zabezpieczyć im odpowiednią egzystencję i stać na straży interesów zawodu oraz dobra publicznego; c) korporacje posiadają prawo reglamentacji zawodu; d) indywidualne warsztaty są organizatorami produkcji jak również własność prywatna jest podstawą ustroju; e) państwo sprawuje nadzór nad korporacjami.
Korporacje
są też wyrazem solidarności interesów, łącząc ludzi na szerszej
podstawie, bo na mocy wspólnoty pozycji i tożsamości funkcji społecznej.
W jego obrębie organizuje się całe życie społeczne, a korporacje są
organizacjami życia gospodarczego. Szereg różnych zorganizowanych
korporacji tworzy wielką grupę czyli stan gospodarczy. Te dwa pojęcia
uzupełniają się. Biorąc pod uwagę cechy charakterystyczne ustroju
korporacyjnego w przeszłości, dzisiaj mianem korporacjonizmu nazywa się
taki system, który:
a) chce
oprzeć ustrój społeczno-gospodarczy na odpowiednio zorganizowanych
korporacjach, łączących w imię solidarności zawodowej i wspólnych
interesów, celem współpracy wszystkich czynników zainteresowanych w
danym zawodzie, czyli do współpracy kapitału i pracy;
b) nie czyni jednak z korporacji zbiorowych ciał wytwórczych i nie zastępuje nimi obecnych indywidualnych przedsiębiorstw; c) przyznaje korporacjom pewien zakres samorządu; d) i utrzymuje własność prywatną jako podstawę ustroju społeczno-gospodarczego"
Opracowanie na podstawie tekstu źródłowego: Korporacjonizm. Katolicka idea państwa - Marek Kopaczyk
|
▼