Nowe
czasy wymagają nowych form dla idei narodowej. Podziw i szacunek
żywiony przez nas dla bohaterów i klasyków nacjonalizmu polskiego i
europejskiego są oczywiście ważne, jednak w ujęciu dziejowym
najważniejsza zawsze jest przyszłość. Nie możemy więc w dalszym ciągu
konserwować dawnych form, analiz i konstatacji. Dynamicznie zmieniająca
się sytuacja w Polsce jak i poza nią zmuszają nas do wytworzenia
adekwatnych do tego postulatów i rozwiązań. Nacjonalizm Szturmowy z
pewnością jest ideą, która w obecnej chwili wysforowała się na
prowadzenie w swej awangardowości i bezpardonowym skoku w przyszłość.
Nasze archeofuturystyczne podejście zakłada z jednej strony wierność
wartościom narodowym i radykalizm działań, poglądów oraz uczuć, a z
drugiej strony odrzucenie wszystkiego co zaprzeszłe, wsteczne i minione.
Nie jesteśmy epigonami. Chcemy takich programów i postulatów
nacjonalistycznych, które będą nie doktrynerstwem ale autentyczną
propozycją zmian położenia Narodu na lepsze.
Zagadnienia społeczne, ekonomiczne czy samorządowe są z pewnością
polami, na których bez kompleksów i obciążeń musimy wypracować pomysły
na rewolucyjne zmiany. Punktem wyjścia, z jakiego analizować możemy te
zagadnienia jest konstatacja podstawowych warunków, w jakich funkcjonuje
społeczeństwo i ekonomia:-
Polska, jak i inne państwa Europy, jest państwem kapitalistycznym.
-
Obecny system społeczno-ekonomiczny opiera się na wszechwładzy kapitału, oligarchii i międzynarodowych korporacji.
-
Stosunki pracy w obecnym kształcie warunkują wyzysk pracownika i walkę klas
-
Czynnik duchowy jest całkowicie wyparty przez materializm i konsumpcjonizm
-
System polityczny w obecnym kształcie nie jest demokratyczny i uniemożliwia prawdziwy udział Narodu w rządzeniu
-
Ten sam system uniemożliwia kontrolę nad władzą zarówno na poziomie samorządowym, jak i ogólnopaństwowym
Wychodząc
z tych obserwacji uznać trzeba, że próba stworzenia narodowo-radykalnej
przeciwwagi oparta musi być o solidaryzm, antykapitalizm,
sprawiedliwość społeczną i socjalną, jak również szeroki program
faktycznej demokratyzacji. Ta ostatnią rozumieć trzeba nie przez
parlamentarno-przedstawicielski model funkcjonujący obecnie, ale przez
faktyczną możliwość wpływania na politykę i aktywnego uczestnictwa w
niej przez ogół Narodu. Zwłaszcza na poziomie lokalnym, samorządowym
jest to szczególnie ważne, aby Polacy mogli realnie kształtować swoją
rzeczywistość i móc kontrolować aparat państwowy, urzędników i
rozliczenie finansów. Nie możemy również pominąć konieczności
przywrócenia ponadmaterialnego sensu pracy i życia człowieka.
Wzniesienie tego na poziom heroizmu i autentycznej duchowości to
wyzwanie dla wszystkich nacjonalistów w tych bezdusznych czasach.
Jak sądzę istnieją dwa nurty, które możemy postarać się zaadaptować i włączyć integralnie do polskiej idei narodowej, tak by zrealizować powyższe postulaty. Oczywiście podejść do nich trzeba jako do inspiracji i natchnienia, a nie epigońsko starać się implementować każdy ich element. Te dwa nurty to:
Jak sądzę istnieją dwa nurty, które możemy postarać się zaadaptować i włączyć integralnie do polskiej idei narodowej, tak by zrealizować powyższe postulaty. Oczywiście podejść do nich trzeba jako do inspiracji i natchnienia, a nie epigońsko starać się implementować każdy ich element. Te dwa nurty to:
-
Narodowy syndykalizm, oraz
-
Demokracja uczestnicząca (partycypacyjna)
Narodowy
syndykalizm rozumiem w kwestii pojęciowej i aksjologicznej przede
wszystkim jako nurt wypracowany przez Falangę JONS. Demokrację
uczestniczącą zaś postrzegać należy przede wszystkim w kontekście
rozwiązań samorządowych i lokalnych funkcjonujących przez kilkanaście
lat w Porto Alegre. Narodowy syndykalizm należy więc traktować jako
system przeciwstawiający się kapitalizmowi jak i materializmowi
marksistowskiemu, stawiający na samorządność pracowniczą wyrażającą się
poprzez syndykaty i związki zawodowe. Demokracja uczestnicząca zaś to
przede wszystkim model funkcjonowania samorządności, gdzie wszelkie
decyzje podejmuje się kolektywnie na drodze partycypacji obywatelskiej.
Te wypracowywane są na drodze kilkustopniowych form prowadzenia dyskusji
i rozmów na konkretne tematy w komitetach i wspólnotach lokalnych
(osiedlowych, dzielnicowych). Integralny i niezbywalnym elementem tego
rozwiązania jest obecność instrukcji przedstawicielskich, możliwość
odwołania swoich reprezentantów w każdej chwili, pełna transparentność
działań publicznych, kontrola urzędników oraz gwarancja wysłuchania
każdego obywatela i uwzględniania w modelu partycypacyjnym interesów
także mniejszości. Gwarantować to ma zabezpieczenie się przed dyktatura
większości.
W
myśli Nacjonalizmu Szturmowego elementy tych idei obecne były już
wcześniej, jednak istnieje potrzeba całościowego uwzględnienia tych
postulatów i wyłożenia ich w formie manifestu. Jak sądzę narodowy
syndykalizm i demokracja partycypacyjna stanowią nurty, które możemy
twórczo zespolić i tym samym włączyć w Szturmowy projekt przebudowy
życia naszego Narodu. Dlatego też podjąłem się dzieła spisania
niniejszego Manifestu Narodowo-Syndykalistycznego. Ma on stanowić w
zamyśle podstawę programową do dalszej dyskusji nad nacjonalistycznymi
propozycjami w kwestii reorganizacji kwestii samorządowych,
pracowniczych i ekonomicznych. Ścisłe powiązanie tych zagadnień, jak
również fakt, że w moim rozumieniu zaimplementować możne do nich bardzo
podobne rozwiązania, sprawiło że czynnik syndykalistyczny w Manifeście
traktować należy szeroko, nie zawężając go wyłącznie do kwestii
pracowniczych.
Manifest Narodowo-Syndykalistyczny
Cele i definicje
-
Najwyższą doczesną wartością jest dla nas Naród, jego dobro, rozwój i dobrobyt wszystkich jego członków.
-
Uznajemy, że Naród jako wspólnota etniczno-kulturowa musi posiadać prawo do faktycznego rządzenia i kierowania swoimi losami, z możliwie najpełniejszą reprezentacją wszystkich klas i grup, które składają się na Naród.
-
Podstawową komórką funkcjonowania Narodu na płaszczyźnie pracowniczej oraz samorządowej (lokalnej) upatrujemy w syndykatach.
-
Syndykat to organizacyjna forma zrzeszająca pracowników w ramach zakładu pracy lub obywateli w ramach ich wspólnoty samorządowej (lokalnej).
-
Celem syndykatów jest zapewnienie możliwości aktywnego uczestnictwa w podejmowaniu decyzji, kontroli nad aparatem urzędniczym i wykonaniem podjętych decyzji, kolektywne wypracowywanie i podejmowanie decyzji dotyczących spraw samorządowych i pracowniczych.
-
Syndykaty są organem faktycznego uczestnictwa Narodu w rządzeniu, rozwoju i sprawiedliwym podziale dóbr.
-
Członkiem syndykatu może być każdy członek zakładu pracy lub lokalnej społeczności (osiedla, dzielnicy, miasta, gminy).
-
Syndykaty dzielą się na dwa podstawowe rodzaje: pracownicze i samorządowe. Nie wykluczamy oczywiście możliwości stworzenia kolejnych rodzajów syndykatów, w razie potrzeby ich powołania
-
W syndykacie każdy członek ma prawo do wypowiedzenia się i zaprezentowania swojej opinii.
-
Syndykat nie może opierać się o zasadę dyktatury większości, ale ukierunkowywać się na godzenie interesów różnych grup. Na drodze consensusu wypracowane musi być stanowisko godzące interesy różnych grup i klas.
-
Syndykaty w szerszym rozumieniu mają na celu wykształcenie nowej mentalności dla Narodu. Materialistyczny indywidualizm zastąpiony zostać musi przez kolektywną solidarność i wspólnotę walki i pracy.
-
System narodowo-syndykalistyczny przeciwstawia się zarówno kapitalizmowi, jako systemowi opartemu na wyzysku i rządzie kapitału, jak i marksizmowi, który jest nie tylko systemem materialistycznym, ale także przedkłada walkę klas nad wspólnotę narodową. Zamiast tego narodowy syndykalizm ma na celu wypracowanie postawy arystokracji ducha, która objawiać powinna się przede wszystkim w heroicznej gotowości do twórczej pracy dla Narodu.
-
Zdecydowanie opowiadamy się przeciw walce klas, jako zjawisku obecnemu zarówno w kapitalizmie, jak i systemie marksistowskim. Celem narodowego syndykalizmu musi być przekucie antagonizmu klasowego w kooperację różnych klas społecznych.
-
Nie uważamy za właściwe i możliwe likwidację klas społecznych.
-
Syndykaty, zarówno samorządowe jak i pracownicze, uważamy także za jedno z narzędzi sprawiedliwej redystrybucji dóbr.
Praca, ekonomia, klasy
-
Syndykat pracowniczy w myśl idei narodowo-syndykalistycznej stanowi organ wspólnego zarządzania i organizowania zakładu pracy. Celem nadrzędnym jest pogodzenie interesów pracowników i pracodawców, oraz zespolenie ich we wspólnym froncie pracy.
-
Syndykaty funkcjonować będą zarówno w przedsiębiorstwach prywatnych, jak i państwowych.
-
Syndykat pracowniczy stanowić musi nadrzędny organ decyzyjny, gdyż tylko w takim wypadku będzie on w stanie właściwie realizować swoje zadania.
-
Syndykat pracowniczy ma za zadanie łagodzenie, a w ostateczności likwidację walki klas.
-
W wypadku pojawienia się sytuacji konfliktowych syndykat spełnia funkcje mediacyjne i arbitrażowe, starając się pogodzić różne stanowiska (pracowników, pracodawców, etc.).
-
Zakład pracy jest miejscem, gdzie wszyscy powinni ze sobą kooperować, a nie walczyć i realizować indywidualne i egoistyczne cele. Stąd długofalowym celem syndykatu jest wprowadzenie wspólnoty celów i zadań.
-
Praca jest obowiązkiem każdego obywatela i członka Narodu. Syndykat pracowniczy ma pomóc w przywróceniu społecznego i narodowego znaczenia pracy. W pracy przejawia się inicjatywa, energia, wola, zdolności twórcze i wytrwałość jednostki, oraz stopień jej ofiarności na rzecz Narodu.
-
Bogactwo i kapitał nie mogą pochodzić z tytułu urodzenia, spekulacji czy dziedziczenia. Kapitał stanowić musi pochodną pracy, gdyż tylko w takim układzie Naród może się prawidłowo rozwijać. Syndykaty pracownicze stanowić muszą jeden z elementów nowego porządku, który urzeczywistni tą prawdę
-
Sprawiedliwość społeczna to niezbędny element prawidłowego funkcjonowania Narodu. Ustrój narodowo-syndykalistyczny musi być tego gwarantem. Tak więc syndykaty pracownicze także muszą być elementem zabezpieczającym nie tylko minimalny poziom egzystencji pracownika, czyli właściwe wynagrodzenie. Muszą też być gwarantem adekwatnego do znaczenia wykonywanej pracy wynagrodzenia dla pracownika.
-
Syndykat pracowniczy powinien mieć szerokie uprawnienia i możliwości zarządzania zakładem pracy, jednak władza ta nie może być nieograniczona. Ograniczeniem jest tu bariera interesu narodowego. Tak więc zasadniczo niedopuszczalnym jest, aby syndykat podjął decyzję masowych zwolnień, masowego zmniejszenia wynagrodzenia czy też sprzedaży zakładu pracy w ręce obcego kapitału. W wypadku państwowych firm także niedopuszczalne jest podjęcie decyzji o prywatyzacji zakładu pracy.
-
W wypadku dużych i bardzo dużych firm, które posiadają wiele oddziałów i filii, konieczne będzie, aby syndykaty posiadały kilkupoziomowa strukturę. Wówczas poziom niższy wyłania reprezentantów, wyposażonych w instrukcje i prerogatywy do reprezentowania na wyższym szczeblu. Tak samo jak w wypadku samorządu lokalnego reprezentanci ci będą mogli zostać natychmiast odwołani, jeśli sprzeniewierzą się otrzymanym instrukcjom. Syndykaty w takich wypadkach przypominać będą w ogólnym kształcie związki zawodowe.
-
Syndykat pracy jest nie tylko organem współrządzenia zakładem pracy, ale także współwłasności. Pracownik oraz pracodawca muszą tak samo brać odpowiedzialność za swoją pracę i jej społeczno-ekonomiczne znaczenie. Współwłasność w połączeniu ze wspólnym zarządzaniem jest do tego najlepszą drogą.
-
Praca w ujęciu narodowym i społecznym nie może być tylko obowiązkiem wynikającym z konieczności utrzymania się. Celem narodowo syndykalizmu musi być przywrócenie heroizmu pracy i przeniesienie jej na pułap duchowy.
Samorząd, demokracja partycypacyjna
-
Uznajemy obecny model funkcjonowania samorządu w Polsce za dalece nieadekwatny do faktycznych wymogów właściwego rozwoju Narodu. W obecnym kształcie sprzyja on wzrostowi wpływów oligarchii i urzędników, powoduje korupcję i rozminięcie się państwa ze społeczeństwem, ponadto powoduje wytworzenie się szerokiej grupy osób wykluczonych z jakiegokolwiek procesu decyzyjnego. Obecne samorządy to domena przede wszystkim demoliberalnego partyjniactwa i lokalnych grup wpływów.
-
Nie uznajemy obecnego modelu samorządności w Polsce za model demokratyczny. Demokracja bowiem w ujęciu Nacjonalizmu Szturmowego to faktyczna możliwość wpływania i decydowania o sprawach lokalnych. Ponadto model demokratyczny zakłada kontrolę nad aparatem urzędniczym, jawność procesów administracyjnych i wielopoziomowy proces konsultacyjny.
-
Postulatem naszym jest wprowadzenie demokracji partycypacyjnej (uczestniczącej), gdzie podstawową komórka organizacji społeczeństwa będzie syndykat lokalny (samorządowy).
-
Syndykat taki zrzeszał będzie wszystkich obywateli zamieszkujących określony obszar samorządowy (osiedle, dzielnica, kwartał, etc.)
-
Celem syndykatu jest zapewnienie reprezentacji i faktycznego udziału w podejmowaniu decyzji związanych ze sprawami lokalnymi. Ponadto za pomocą syndykatów prowadzić będzie można skuteczną kontrolę aparatu administracyjnego.
-
Syndykaty takie stanowić będą część kilkustopniowego procesu decyzyjnego. Zasadą jest podejmowania decyzji „wzwyż”, to jest od syndykatu najniższego stopnia do coraz wyższych etapów funkcjonowania samorządu lokalnego. Wszelkie decyzje wypracowywane są na drodze dyskusji i rozmów, a następnie głosowań.
-
Elementem łączącym syndykaty różnych poziomów będą przedstawiciele, którzy wyłonieni zostaną w danym syndykacie do reprezentacji w syndykacie wyższego poziomu. Zadaniem ich będzie przedstawienie stanowiska swojego syndykatu (wspólnoty) oraz realizacja przekazanych im instrukcji wyborczych (instrukcji do głosowania).
-
Instrukcje te stanowią ważny element i zobowiązują reprezentantów do realizacji konkretnych działań i postulatów.
-
W razie niewypełnienia lub sprzeniewierzenia się instrukcjom przedstawiciele mogą zostać odwołani. Odwołanie ich możliwe jest w dowolnej chwili na wniosek członka danego syndykatu, który zostaje poddany pod głosowanie.
-
Także w wypadku syndykatów samorządowych zabezpieczony musi być interes mniejszości, tak by grupa posiadająca większość głosów nie narzuciła arbitralnie swojego głosu.
-
Najważniejszym zagadnieniem, jakie omawiane i decydowane będzie przez syndykaty samorządowe, to budżet lokalny. Ten oddany powinien zostać w ich ręce w całości, tak by Naród mógł przejąć od urzędników władzę i kontrolę nad swoją społecznością. Pozostałe kwestie, jakie muszą być przekazane do procesu decyzyjnego syndykatów to: podatki, polityka mieszkaniowa, pomoc społeczna i socjalna, budownictwo i planowanie przestrzenne, ochrona środowiska, sprawność funkcjonowania urzędów.
-
Bezwzględnie opowiadamy się za tym, aby syndykaty stanowiły narzędzie kontroli urzędników i administracji. W razie stwierdzenia niewykonania decyzji podjętych przez syndykaty, korupcji, nepotyzmu syndykaty będą mogły natychmiast odwołać konkretne osoby z aparatu państwowego.
-
System narodowo-syndykalistyczny warunkować musi pełną jawność polityki samorządowej i sposobu działania urzędników. Dotyczy to szczególnie wszelkich przetargów i wydatków oraz innych sytuacji, gdy realizowane są wydatki budżetowe.