Rozwój moralny, religijny i fizyczny młodego człowieka oraz krzewienie patriotyzmu
– takie cele przyświecały ruchowi skautowemu, który powstał w 1907
roku. Tego roku w Anglii odbył się pierwszy obóz dla chłopców, w czasie
którego założyciel skautingu – Robert Baden-Powell,
miał okazję sprawdzić w praktyce, czy jego pomysł na organizację
młodzieżową ma szanse powodzenia. Jak się wkrótce okazało, był to strzał
w dziesiątkę, a ruch skautów w krótkim czasie zyskał rzesze członków.
Do R. Baden-Powella i skautingu jeszcze powrócimy, najpierw jednak
wspomnijmy o organizacjach, które traktować można jako poprzedniczki
skautingu. Należały do nich „Brygada Chłopięca” (ang. „The Boys Brigade”) i Indianie Puszczańscy
(ang. Woodcraft Indians). Pierwsza z nich powstała w 1882 roku
w Glasgow. Jej celem było dotarcie do dzieci pochodzących ze środowiska
robotniczego i wpojenie im dobrych wartości religijnych i moralnych.
Organizacja ta miała anglikańskie oblicze, ponieważ to duchowni tego
wyznania sprawowali nad nią opiekę. Należeli do niej chłopcy
w przedziale wiekowym 12-17 lat. Był to organizacja paramilitarna,
której struktura także była inspirowana wojskiem. Podstawowymi
jednostkami były kompanie, te zaś wchodziły w skład batalionu.
Organizacja Indian Puszczańskich natomiast, została założona w 1902 roku
w Stanach Zjednoczonych przez Ernesta Thompsona Setona. Proponowała ona
młodzieży życie w zgodzie z naturą, na wzór plemion indiańskich.
Stawiała na rozwój fizyczny i moralny w połączeniu z szacunkiem
do natury i kształtowaniem umiejętności potrzebnych do sprawnego
funkcjonowania na łonie natury (krzesanie ognia itp.). Młodzież
wybierała spośród siebie liderów, którzy mieli za zadanie pomagać
i przewodzić swoim kolegom. W 1906 roku E. Seton spotkał się
z Baden-Powellem, a potem został jego współpracownikiem.
Wróćmy jednak do skautingu. Pomysł na stworzenie organizacji
przyszedł jej założycielowi w 1899 roku, podczas II wojny burskiej,
w której brał udział. Baden-Powell obserwował wtedy, jak dobrze w realiach wojennych radziła sobie młodzież.
Swoje obserwacje i doświadczenia zapisał w książce pt. „Aids
To Scouting” ( „Wskazówki do wywiadów”). Książka ta stała się
fundamentem ruchu skautowego. W 1907 roku, jak wspomniałam na wstępie,
miał miejsce pierwszy obóz, w którym przetestowano założenia
Baden-Powella. Dalej wszystko potoczyło się już szybko. Organizacja
cieszyła się dużą popularnością, a w 1908 roku jej pomysłodawca napisał
pierwszy podręcznik dla skautów.
Skoro organizacja Baden-Powella stała się tak bardzo popularna, nic dziwnego, że informacje o niej szybko dotarły na tereny znajdującej się pod zaborami Polski.
Stało się to już w 1909 roku. Fakt, że skauting łączył wychowanie
moralne z patriotycznym z oczywistych względów sprawił,
że zainteresowali się nim ludzie, którym droga była idea odzyskania
przez Polskę niepodległości. Dlatego też do powstającego ruchu
skautowego chętnie przyłączyły się takie organizacje jak Polskie
Towarzystwo Gimnastyczne „Sokół”, Związek Stowarzyszeń i Grup Polskiej
Młodzieży Niepodległościowej – Zarzewie czy „Eleusis”. O ile pierwsze
dwie organizacje miały charakter paramilitarny i przygotowywały swoich
członków do walki o wolną Polskę, to trzecia z nich była pacyfistyczna
i stawiała na rozwój wewnętrzny. Na jej temat czuje się w obowiązku
napisać kilka słów więcej. Powszechnie powiem „Eleusis” uznawana jest
za organizację, której celem jest głoszenie wolności od uzależnień
(przysięga zobowiązująca jej członków do wstrzemięźliwości od alkoholu, tytoniu, rozpusty i hazardu).
Bliższe przyjrzenie się „Eleusis” pozwala jednak przypuszczać, że była
to pewnego rodzaju organizacja pseudoreligijna, która co prawda
odwoływała się do katolicyzmu, jednocześnie jednak wśród swoich członków
propagowała jogę i ezoteryczną interpretację twórczości Mickiewicza
i Słowackiego. Nie czas to jednak i miejsce na bliższe przypatrywanie
się tej organizacji. Odnotować należy tylko, że jej wpływom harcerski
regulamin zawdzięcza ustęp o zakazie picia alkoholu i palenia tytoniu.
Jedną z pierwszych osób, które zainteresowały się przeniesieniem ruchu skautowego na grunt polski był Andrzej Małkowski.
Przetłumaczył on na język polski podręcznik Baden-Powella, redagował
czasopismo o tematyce harcerskiej „Skaut”, wydał też rozkaz dotyczący
powstania pierwszych polskich drużyn skautowych. Działalność polskich skautów oficjalnie zapoczątkowana została 22 maja 1911 roku we Lwowie,
ponieważ wtedy powołane zostały do życia pierwsze cztery drużyny
skautowe. W zaborze pruskim drużyny takie powstały rok później. Na terenie zaboru rosyjskiego działalność ruchu harcerskiego była zakazana,
niemniej i tam pod koniec 1911 roku powstała Naczelna Komenda Skautowa.
Idea rozwoju moralnego połączona z miłością do ojczyzny porwała rzesze
młodych ludzi. Bardzo ważne było też to, że ruch skautowy kładł silny nacisk na rozwój religijności u swoich wychowanków.
Te założenia nie wynikały z polskiej specyfiki – już Baden-Powell
podkreślał wielką rolę wiary w życiu każdego skauta. Nie precyzował on
jednak o jaką konkretnie religię czy wyznanie chodzi, chciał bowiem,
żeby w jego ruchu odnaleźli się ludzie różnych konfesji.
Kiedy wybuchła I wojna światowa polscy skauci mili okazję sprawdzić
w boju umiejętności nabyte wcześniej w ramach swojej organizacji. Wielu
z nich zostało wcielonych do armii zaborczych, część wstąpiła
do Legionów Polskich, inni zaś włączyli się w pomoc humanitarną. Pomimo
rozdzielenia członków, wspólny duch łączył brać harcerską i nie został
on przerwany nawet przez krwawe wojenne dzieło. Wręcz przeciwnie – 1
listopada 1916 roku w Warszawie miał miejsce zjazd mający na celu
połączenie wszystkich organizacji harcerskich działających na terenie
zaboru rosyjskiego. W ten sposób powstał Związek Harcerstwa Polskiego, ze znaną współcześnie symboliką harcerskiego krzyża i lilijki.
Harcerska myśl zjednoczeniowa sięgała jednak dalej i dążyła
do połączenia organizacji harcerskich ze wszystkich zaborów. Wyrazem
takich dążeń był zjazd zorganizowany na początku listopada 1918 roku
w Lublinie.
Odzyskanie niepodległości postawiło przed harcerstwem kolejne wyzwania.
Po pierwsze, musieli oni walczyć o granice swojej ojczyzny. Brali
udział w obronie Lwowa, powstaniach śląskich i wielkopolskim
oraz oczywiście w wojnie z bolszewikami. Wysiłki harcerzy zostały
docenione przez władze państwowe. Józef Piłsudski objął patronat nad ZHP, to samo w późniejszych latach uczynili również prezydenci Stanisław Wojciechowski i Ignacy Mościcki.
Przełom lat 1920/1921 był bardzo ważny jeśli chodzi o kwestie
organizacyjne harcerstwa. Wtedy to bowiem odbył się I Walny Zjazd ZHP,
został przyjęty status tej organizacji oraz Prawa i Przyrzeczenia
Harcerskie. Pierwszym przewodniczącym tego związku został generał Józef Haller.
Lata po odzyskaniu niepodległości były jednak nie tylko utwierdzeniem
się harcerstwa na polskim gruncie. Przyniosły one również widmo
kryzysu. Dotychczas członkowie tej organizacji stawiali sobie za cel
walkę o niepodległość. Co jednak mieli czynić, skoro niepodległość ta
została już osiągnięta? W takiej sytuacji część harcerzy pożegnała się
ze swoją macierzystą organizacją, wychodząc z założenia, że cel został
osiągnięty, a dalsze uczestnictwo w ruchu harcerskim nie ma sensu.
Na tle tego poruszenia, w latach 20-tych zaczęły powstawać nowe
organizacje, które chociaż z harcerstwa czerpały wiele, to wprowadzały
też zasadnicze zmiany. Wymienić należy chociażby dwie spośród nich – Wolne Harcerstwo i Czerwone Harcerstwo.
Pierwsza z nich postawiła sobie za cel zniesienie wojskowego charakteru
harcerstwa, zamiast tego propagowała wizję życia puszczańskiego, co
odpowiadało amerykańskim Indianom Puszczańskim. Oprócz tego głosiła też
pozbycie się katolickiego i nacjonalistycznego wpływu, który jej zdaniem
dominował w ZHP. Czerwone Harcerstwo zaś ideowo związane było z Polska
Partią Socjalistyczną i podkreślało rolę proletariatu, co najlepiej
pokazuje obowiązująca w nim przysięga: „Przyrzekam uroczyście
pracować nad wyzwoleniem klasy robotniczej, praw harcerskich
przestrzegać, dbać o rozwój Czerwonego Harcerstwa”.
Równocześnie z powstawaniem nowych ruchów trwała również przebudowa w łonie samego Związku Harcerstwa Polskiego.
Pojawiły się propozycje dla najmłodszych – ruch zuchowy i najstarszych –
ruch Wędrowniczy. Wprowadzono także drużyny specjalnościowe, które
rozwijały umiejętności swoich członów w takich dziedzinach jak łucznictwo, narciarstwo, żeglarstwo czy krótkofalarstwo.
Jak widać ZHP starał się przyciągnąć do swojej organizacji jak
najwięcej nowych członków i zapobiec odchodzeniu tych starszych. Nigdy nie zapomniał jednak o patriotycznym wychowaniu i nie zatracił swojej propaństwowej postawy, o czym świadczy chociażby powstanie Pogotowia Wojennego Harcerek i Harcerzy.
Niebawem dla Rzeczypospolitej znowu nadeszły trudne chwile. Nie była
ona jednak sama – mogła liczyć na ofiarność swoich synów i córek
ze Związku Harcerstwa Polskiego. Jest to już jednak zupełnie inna
historia.
Karina Kabacińska
Wskazówki bibliograficzne:
- Życiorys Roberta Baden-Powella [dostęp 7.12.2018],
- Historia Indian Puszczańskich [dostęp 7.12.2018],
- Rys historyczny harcerstwa [dostęp 7.12.2018]
- Najważniejsze daty związane z harcerstwem [dostęp 7.12.2018]
- Formella Zbigniew, „Religia jako integralny składnik wychowania skautowego w propozycji Roberta Baden-Powella”, „Pedagogia Christiana” 1/21 (2008), [dostęp 3.12.2018]
- Życiorys Andrzeja Małkowskiego [dostęp 7.12.2018], https://www.polskieradio.pl/39/247/Artykul/167608,Andrzej-Malkowski
- Organizacja Zarzewie [dostęp 7.12.2018]
- Ogólny opis organizacji „Eleusis”: Polańska Marta, „Związek Eleusis i jego czasopismo”, Rocznik historii Prasy Polskiej 3/1(5) [dostęp 6.12.2018]
- Naświetlenie istoty związku „Eleusis” (na str. 151-152): K. Kaczmarek, „Wspólnota Kundaliniego. Rys historyczno-religioznawczy”, „Kwartalnik Religioznawczy NOMOS” nr 59-60 (2007) [dostęp 6.12.2018]
- Strona poświęcona Wolnemu Harcerstwu [dostęp 7.12.2018]
- Szczegółowy opis Czerwonego Harcerstwa [dostęp 7.12.2018]