Jego
 patriotyzm, jego silna wiara i nadzieja, jego wojskowa reputacja, jego 
zamiłowanie do sztuki i literatury i jego talenty – wszystko to było 
legendą już za jego życia. Mimo to od czasu II wojny światowej żadna 
angielska praca nt. króla, który uratował Europę przed islamem w bitwie 
pod Wiedniem (1683), nie ujrzała światła dziennego. A przecież to ta 
bitwa była inspiracją dla Tolkienowskiej (epickiej) szarży (Rohirrimów) 
która zakończyła oblężenie Minas Tirith w trylogii „Władca Pierścieni”. Dla
 tych, którzy nie są tego świadomi, w dziejach wielowiekowej 
chrześcijańskiej Europy i w walce o powstrzymanie posuwającego się 
wojującego islamu bitwa pod Wiedniem stoi na równi z bitwą pod Lepanto.
 
Drugim
 źródłem romantyzmu w wielkiej sadze Tolkiena był motyw którego echa 
przewijają się przez naszą historię, a mianowicie: króla prawowitego – oniegdaj, tym samym i przyszłego.
 Ów wątek  jest także integralną częścią  opowieści arturiańskich, ale 
rezonuje przecież w hebrajskiej koncepcji Syna Dawidowego, który pewnego
 dnia powróci na tron swego ojca. Historia wygnanego króla, cierpliwie 
wyczekującego triumfalnego powrotu, to także faktyczna jakobicka saga 
wygnanych królów Anglii. Od czasu  „zdetronizowania” i wygnania Jakuba 
II oczekują oni tegoż właśnie powrotu.
Najbardziej
 wzruszającą sprawą tego wątku jest sytuacja Jakuba III, syna wygnanego 
Jakuba II. Jakub dorastał oglądając swoje protestanckie ciotki i ich 
mężów, rządzących w Trzech Królestwach zamiast niego i jego ojca. W 
obliczu zbliżającej się śmierci królowej Anny, Lord Bolingbroke i lider 
angielskich torysów, Robert Harley, zaproponowali (sic!) Jakubowi powrót
 na tron Anglii gdyby tylko przeszedł on na protestantyzm. Król 
odmówił, tym samym oddając tron w uzurpatorskie ręcę, wszystko to  dla
 zachowania swej wierności względem wiary katolickiej i jej Kościoła. 
Temat szlachetnego, dawno zaginionego króla zainspirował postać 
tolkienowskiego Strażnika Północy – Aragorna, późniejszego Elessara – 
króla Zjednoczonego Królestwa Arnoru i Gondoru. Natomiast zwycięska 
szarża husarii Sobieskiego pod Wiedniem dostarczyła mu inspiracji do 
motywu oblężenia Minas Tirith i bitwy na polach Pelennoru.
Kolejnym
 wątkiem „Władcy Pierścieni” (ślub Faramira z Eowyn z księżniczką 
Rohanu) opierał się na faktycznym ślubie powyżej wspomnianego króla 
Jakuba z Marią Klementyną Sobieską -wnuczką króla Jana III Sobieskiego, 
naszego bohatera spod Wiednia.
Wielki
 król Jan Sobieski został pochowany w katedrze na Wawelu w Krakowie, 
natomiast król Jakub III i Maria Klementyna (wraz z synami) pochowani są
 w krypcie Bazyliki Świętego Piotra w Watykanie. Monument królewskich 
Stuartów na jednej z kolumn w tejże bazylice, która jest także miejscem 
pochówku Marii Klementyny, łączy ze sobą dwa  z najszlachetniejszych i 
bohaterskich rodzin królewskich Europy.
Dwight Longenecker
Spolszczył i opracował: Arkadiusz Jakubczyk