![]()  | 
| Poczet Królów Polskich z klasztoru Jasnogórskiego | 
Przed 960 rokiem być może rzeczywiście istniała jakaś jakoby koalicja, związek Plemion Słowiańskich o nazwie Sarmacja, lub Lechia, jednak nie ma na to żadnych dowodów. Nawet jeśli tak było, był to związek całkowicie luźny, coś na zasadzie tymczasowych sojuszy, a nie jedno państwo we współczesnym znaczeniu tego słowa. Żadne "Imperium", jak twierdzi autor tego tekstu, nigdy nie istniało. Gdyby tak było, wspominałyby o tym wszystkie rzymskie kroniki i inne źródła historyczne. Jednakże takowych nie ma, i nigdy nie było. Jedynym "dowodem", jakiego używają autorzy tym podobnych tekstów, jest brak jakichkolwiek dowodów... Mamy jednak prawo domyślać się, że przed Mieszkiem I coś było, jakieś zalążki państwowości, bo żadne państwo nie rodzi się nigdy samo z niczego. Z legend i podań, jak również starych kronik opisujących nasze dzieje, znamy nawet imiona i przybliżone daty panowania władców, którzy rządzili tymi ziemiami przed 960 rokiem. Nie są to daty ani postacie historyczne, jednakże bardzo prawdopodobne jest, że w tych legendach jest sporo prawdy. Pomocnym w odtworzeniu linii genealogicznej Mieszka może być obraz przedstawiający poczet władców i królów polskich znajdujący się w klasztorze oo. Paulinów na Jasnej Górze, przedstawiający CHRONOLOGICZNIE wszystkich naszych władców, zarówno historycznych, jak i legendarnych, na który to zresztą powołuje się autor powyższego tekstu.
Co ciekawe, autor całkowicie lekceważy wyraźny łaciński opis znajdujący 
się na górze obrazu (zapewne przez nieznajomość języka ludzi 
cywilizowanych, jakim jest łacina), który brzmi Series chronlogicæ ducum et regum polonorum a Lecho I ad Augustum IV (co
 się dosłownie tłumaczy: Seria chronologiczna władców [przywódców] i 
królów polskich od Lecha I do Augusta IV), ignorując przede wszystkim 
wyraz chronologiczna  (chronlogicæ). Autor natomiast, nie wiadomo
 skąd, wymyśla sobie kilkudziesięciu innych, całkowicie fikcyjnych 
"królów Lechii"... Poza tym, autor chyba w ogóle nie ma pojęcia, co 
oznacza wyraz "chronologiczny", a przynajmniej nie potrafi go w swym 
fikcyjnym wywodzie zastosować w praktyce. Wszystkie daty w tym tekście 
zaczynają się od roku 1800 przed Chrystusem, jednakże już pomiędzy 
pozycją 9. a 10. mamy przeskok o prawie 1000 lat, i nagle znajdujemy się
 w roku 336 przed Chrystusem. Czyżby autorowi zabrakło weny twórczej w 
tworzeniu tych mitów?... Albo jakiś inny znów "handlujący żyd" wyrwał 
kilkadziesiąt kartek z kroniki, jak autor tłumaczy większość pustych 
metryk rzekomych "królów Lechii" w swoim wywodzie... Mniejszych 
przeskoków, po ok. 100 lub kilkadziesiąt lat, jest dużo więcej... 
Nonsensowność rzekomych "faktów historycznych", opisanych w tym 
wywodzie, jest tak ogromna, że szkoda na to w ogóle czasu. Odpowiadać na
 te brednie, to tak jakby chcieć udowodnić, że nie jest się wielbłądem. 
Jest to gra całkowicie niewarta świeczki... Ciekawe, że podróżujący w I
 w n.e. bursztynowym szlakiem do Bałtyku Rzymianie nie słyszeli o owym 
"imperium Lechów". Autora artykułu można zasadniczo porównać do 
„ekologów”, którzy uwierzyli w swoje marzenia i próbują ludzi do nich 
przekonywać. Ciekawe, że nikt tego mocarstwa nigdy nie odnotował. Nie ma
 o nim wzmianki ani w źródłach wschodnich, ani zachodnich. W źródłach 
rzymskich, germańskich czy scytyjskich powinna się chociaż wzmianka 
pojawiać. No, a najlepszy dobrobyt państwa jest w momencie, gdy przez 
Europę przewiało hunów? Ale ktoś tu się interesuje takimi szczegółami? 
Masakra… Autor i jemu podobni i tak żyją w swoim urojonym, 
wyimaginowanym świecie ze snu wariata. My jednak zastanówmy się, jak 
rzeczywiście, w zgodzie ze znanymi faktami i zdrowym rozsądkiem, mógł 
wyglądać poczet naszych władców, zgodnie ze znanymi od wieków legendami i
 przekazami, kroniką bł. x. bpa Wincentego Kadłubka oraz x. Jana 
Długosza, jak również powyższym obrazem z klasztoru Jasnogórskiego...
1. książę Lech I, Założyciel
![]()  | 
| Wizerunek Lecha I z obrazu Jasnogórskiego. Ciekawe, dlaczego pogański autor użył wizerunku jego wnuka, Lecha II Zabójcy?  | 
Nie znamy dokładnej daty jego panowania. W przybliżeniu możemy podać 
datę śmierci Lecha na ok. rok 650 po Chrystusie (miał ponoć panować 
przez 50 lat, czyli bardzo dużo, jak na tamte czasy). Lech był wg powszechnie znanych nam legend założycielem Polski/Lechii, czyli 
słowiańskiego państwa/plemienia tworzonego przez Polan - plemię 
Słowian Zachodnich, przybyłych na te ziemie wraz z innymi Słowianami, w 
czasie wielkiej wędrówki ludów, czyli mniej więcej w VI wieku po 
Chrystusie. Był też ogólnie rzecz biorąc protoplastą wszystkich Polaków oraz jednym z trzech braci-założycieli państw słowiańskich (razem z 
Czechem oraz Rusem). Słowianie przybyli wówczas na te tereny ze wschodu,
 głównie z Europy wschodniej, a także z terenów bliskowschodnich 
(dzisiejszy Iran) oraz terenów na południe za Uralem, stąd mówimy 
ogólnie o ludach praindoeuropejskich. Stąd właśnie odniesienia do 
Sarmacji, tak silne w naszym Narodzie aż do czasów zaborów. Być może 
Lech I był Sarmatą, przybyłym na te tereny z dalszego wschodu, z terenów
 obecnego Iranu, czyli dawnego państwa Ariów - Sarmacji. Są to 
oczywiście jedynie domysły, ale przecież uzasadnione, skoro sarmacka 
tradycja przetrwała u nas przez ponad 1000 lat! Inne legendy i kroniki 
twierdzą, że Lech przybył na nasze ziemie z terenów dzisiejszej 
Chorwacji. Jak było naprawdę, nie dowiemy się raczej nigdy... Lech, jak 
wiemy z legend, osiadł w Wielkopolsce - a dokładniej w Gnieźnie, mieście
 które sam założył, a które było pierwszą stolicą prapolskiego państwa.
 Od niego też pochodzi symbol naszego Kraju - Orzeł biały na czerwonym 
tle (którego miał wg legendy ujrzeć na tle zachodzącego słońca, nad 
miejscem, w którym osiadł. W miejscu zaś gniazda orła zbudował miasto, 
zwane właśnie Gniazdem, Gniezdem, a dziś Gnieznem). Być może udało mu 
się podporządkować sobie inne plemiona znajdujące się na terenie obecnej
 Polski, i stworzyć tą koalicję/sojusz państw/plemion, o którym 
wspomniałem wcześniej, a który możemy nazywać roboczo państwem Lecha, 
czyli Lechią. Lech miał prawdopodobnie wielu synów, między których 
podzielił swoje państwo, wprowadzając ich na trony książęce plemion 
tworzących federację. Była to praktyka wówczas bardzo często stosowana w
 celu podporządkowaniu sobie państw/plemion zależnych (lenników). Mógł 
on też wprowadzić zasadę podobną do tej, która panowała w Polsce w 
czasach rozbicia dzielnicowego, czyli zasadę dzielnicy senioralnej, w 
której władzę obejmował zawsze najstarszy z rodu. W takiej sytuacji 
Polanie wiedliby prym przed innymi plemionami lechickimi. Wiemy jednak,  że sojusz ten nie był trwały, i zapewne nie jeden raz się rozpadał, 
bowiem, podobnie jak i w czasach rozbicia dzielnicowego, dochodziło do 
licznych konfliktów i wojen między poszczególnymi 
dzielnicami/plemionami.
2. książę Krak [Krakus] I
Był najprawdopodobniej jednym z synów Lecha, któremu ojciec pozostawił 
obecną Małopolskę (wówczas plemię-państwo Wiślan), gdzie wg legendy 
wybudował on miasto - stolicę swego kraju - Kraków, które nazwano od 
jego imienia. Jako najstarszy z synów po śmierci ojca został władcą 
całego kraju - przypuszczalnego związku plemion - czyli Lechii. 
Najprawdopodobniej przeniósł się wówczas do Gniezna lub, jeśli nie 
istniał jeszcze wtedy zwyczaj dzielnicy senioralnej, to stolica kraju 
automatycznie przeniosła się do Krakowa. Możemy założyć, że miało to 
miejsce ok. roku 650, po śmierci Lecha. Nie znamy dokładnych dat jego 
panowania. Możemy przypuścić, że obejmując władzę po ojcu w wieku ok. 25 
lat, panował przez maksymalnie ok. 45 lat, gdyż średnia długość życia 
ludzi we wczesnym średniowieczu nie przekraczała 50 lat, a więc wiek 70 
lat był już wiekiem bardzo podeszłym. Mógł mieć również wielu synów, a 
także córki. Wśród nich najbardziej znana była księżniczka Wanda, która w
 późniejszym czasie obejmie władzę w kraju. Miał on z pewnością co 
najmniej dwóch synów - Kraka oraz Lecha. Krak jako starszy miał 
odziedziczyć władzę po ojcu, został jednak zamordowany przez młodszego 
brata, Lecha. Do zabójstwa mogło dojść już po śmierci ojca, ale przed 
oficjalnym objęciem władzy i uznaniem przez pozostałych książąt - 
wojewodów z rodu Lecha. Lech wmawiając wszystkim tragiczną śmierć brata,
 sam został wówczas księciem Lechii, obejmując władzę po ojcu. Krak I 
został pochowany w Krakowie, w miejscu, gdzie znajduje się do dziś Kopiec Kraka (usypany najprawdopodobniej jako kopiec nagrobny), po 
przeciwnej stronie Wisły, naprzeciwko Wawelu. 
3. książę Lech II, Zabójca
![]()  | 
| Lech II Zabójca, przez pogańskiego autora  mylnie utożsamiony z Lechem I  | 
Młodszy syn Kraka i jego następca. Panował przypuszczalnie w latach ok. 
695-700. Według kroniki Długosza po śmierci ojca Lech II z żądzy władzy i
 z zazdrości zabił swojego starszego brata, po ojcu noszącego imię Krak 
(II). Dokonać miał tego w czasie polowania, a dla ukrycia zbrodni 
porąbał ciało na części i zasypał w piasku (najprawdopodobniej jego 
ciało zostało odnalezione i pochowane wraz z ciałem ojca, pod kopcem 
Kraka w Krakowie). Potem kronikarz wspomina o fałszywym świadectwie 
Lecha przed ogółem możnych, które Lech sowicie podlał łzami. Przekonani 
poddani oraz członkowie rodu ogłosili go królem. Wg najbardziej 
prawdopodobnej wersji Lech II został niedługo później strącony z tronu i
 wypędzony z Kraju w wyniku wykrycia spisku. Miał zostać skazany na 
śmierć, ale uratowały go usilne prośby jego siostry - księżniczki Wandy.
 Wg innej, mniej prawdopodobnej wersji miał panować długo, lecz 
bezpotomnie. Był ostatnim władcą o imieniu Lech. 
4. księżniczka Wanda
Po śmierci lub wygnaniu Lecha II władzę po nim przejęła jego siostra, 
córka Kraka I, księżniczka Wanda, ostatnia z rodu Kraka. Nie zgodziła 
się ona na małżeństwo z księciem niemieckim. Urażony książę najechał ze 
swoimi wojskami ziemie polskie. Armia pod dowództwem Wandy zdołała 
odeprzeć atak. Wanda jednak zdecydowała się na samobójstwo, rzucając się
 w nurt Wisły, aby nie prowokować kolejnych napaści (według innej wersji
 była to ofiara za odniesione zwycięstwo). Wanda również panowała przez 
krótki okres czasu, po jej śmierci ród Kraka ostatecznie wygasł. Jej 
ciało zostało wyłowione z Wisły, i w tym samym miejscu pochowane, a nad 
nim usypano również istniejący do dziś Kopiec Wandy.
5. książę Przemysław Leszek [Leszko] I
![]()  | 
| Dlaczego pogański autor nie zamieścił jego  wizerunku w swym wywodzie? Może dlatego, że zniekształcił jego imię na "Lech VI Przemysław"...  | 
Po tragicznej śmierci księżniczki Wandy mogło dojść w kraju Lachów do 
bezkrólewia, trwającego przez kilka lub nawet kilkanaście lat... Rody i
 plemiona prowadziły zapewne walki o przywództwo w koalicji państw 
zwanej Lechią. Przypuszczalnie, pod groźbą całkowitego rozbicia, oraz 
coraz liczniejszych najazdów zewnętrznych, ze strony Czech, Moraw i 
Węgier, mógł odbyć się wiec rodów, na którym wybrano jednego z 
przedstawicieli poszczególnych plemion. Przemysław mógł panować 
przypuszczalnie w latach ok. 725-760, był prawdopodobnie jednym z wnuków
 lub prawnuków Lecha I, z innej linii rodowej. Był wg legendy 
założycielem miasta Przemyśl (które nazwał zgodnie z ówczesnym zwyczajem
 swoim imieniem) nad Sanem, gdzie przypuszczalnie mógł przenieść stolicę
 Lechii (Przemyśl był jednym z historycznych Grodów Czerwińskich, 
miastem znacznie starszym niż Lwów, o którym na 100% wiadomo, że istniał
 już w czasach Bolesława Chrobrego, który ponownie przyłączył do Polski 
Grody Czerwińskie...), stąd można przypuszczać, że przed wyborem na 
księcia-władcę zarządzał plemieniem Lachów, czyli obecną Małopolską 
Wschodnią (tzw. Galicją), czyli współcześnie, administracyjnie woj. podkarpackim oraz terenami tzw. zachodniej Ukrainy (dawne województwo lwowskie). Był władcą przemyślnym (czyli sprytnym, ale i rozważnym). 
Prowadził umiarkowaną i wyważoną politykę. Zmarł najprawdopodobniej w 
podeszłym wieku, nie doczekawszy się potomstwa.
[6]. książę Leszek [Leszko] II (oszust)
![]()  | 
| Tu również poganie zniekształcili imię władcy, tworząc z niego na własne potrzeby "Lecha VII".  | 
Po bezdzietnej śmierci Przemysława I po raz kolejny nastało bezkrólewie,
 a w Kraju wybuchły ostre walki o władzę. Ostatecznie zadecydowano o 
wyłonieniu nowego władcy w wyścigach konnych. Nowym kniaziem miał zostać
 ten, kto pierwszy dotknie wyznaczonego słupa. Wyścig wygrał młodzieniec
 imieniem Leszek. Okazało się jednak, że na drodze, przez którą miała 
przebiegać trasa wyścigu, porozrzucał żelazne kolce, sam sobie zaś 
zostawił wolną od kolców dróżkę. Oszustwo odkrył inny uczestnik 
konkursu, również noszący to samo imię. Świętujący zwycięstwo i 
ucztujący Leszek - oszust, został wówczas skazany na śmierć, a nowym 
władcą został Leszek - odkrywca podstępu. Kroniki ani podania nie 
wymieniają go jako osobnego władcy, gdyż jego panowanie trwało zaledwie 
kilka godzin, i nie zdążył jeszcze objąć pełni władzy w państwie.
6. książę Leszek [Leszko] II (III) 
![]()  | 
| Kolejny pominięty wizerunek i zniekształcone imię... | 
Pochodził zapewne z rodu Lecha (stąd imię Leszek, lub Leszko, będące 
przydomkiem rodowym Lechitów). Władzę miał sprawować z Krakowa. Wg kroniki Długosza, miał toczyć zwycięskie wojny z Węgrami, Morawianami, 
Czechami i Niemcami. Panować miał długo i dożyć sędziwego wieku, a 
ostatecznie zginął w bitwie z synem Karola Wielkiego, Karolem Młodszym, 
ok. roku 800. Był protoplastą dynastii rodu Popielidów, ojcem Leszka III i
 pradziadem księcia Popiela.
7. książę Leszek [Leszko] III (IV)
![]()  | 
| sytuacja j.w. | 
Panował przypuszczalnie w czasach Karola Wielkiego, Świętego Cesarza 
Rzymskiego, a więc od ok. roku 800 do ok. 820. Wg kroniki Długosza, 
sprawował nad krajem dobre rządy i udzielał pomocy Węgrom w wojnach z 
Włochami i Grekami. Miał ponoć walczyć także z samym Karolem Wielkim, 
ale także gratulować mu sukcesów na polu walki w Hiszpanii przeciwko 
Arabom. Uchronił Kraj przed zewnętrznymi najazdami dzięki roztropnej 
polityce. Był też dobrym administratorem.
8. książę Popiel I
Władca wywodzący się z dynastii Popielidów (której nazwa wzięła się od 
jego imienia), wnuk Leszka II i syn Leszka III, panował przypuszczalnie w
 latach ok. 820-830. Wg kroniki Kadłubka był dobrym władcą, miał 
dwudziestu braci, z którymi zgodnie współrządził, a którzy to jeszcze za
 jego życia (lub wg Kroniki wielkopolskiej, już po śmierci) zgodnie 
wybrali jego syna na nowego władcę. Według Długosza Popiel prowadził 
liczne zwycięskie wojny, był jednak władcą nieudolnym i gnuśnym. Panował
 pierwotnie w Krakowie, jednak postanowił przenieść stolicę do Gniezna, a
 ostatecznie zbudował nową stolicę w Kruszwicy. Było to spowodowane 
obawą władcy przed rezydowaniem w położonym w bliskości Franków i Rusi 
Krakowie.
9. książę Popiel II
Popiel ІІ - syn Popiela I, wnuk Leszka III, nazywany de regno Pumpil
 (Popel), imię rekonstruowane bywa też współcześnie jako Pąpyl, panował 
przypuszczalnie w latach 830-840. Został wybrany na wiecu 
jednogłośnie, głosami 20 stryjów, braci swego ojca, książąt plemion 
lechickich. Wg kroniki Galla Anonima, Popiel rządził w Gnieźnie, i miał
 dwóch synów. Podczas postrzyżyn tychże, do miasta przybyło dwóch 
tajemniczych gości (byli to chrześcijańscy misjonarze, być może sami Śś.
 Cyryl i Metody, którzy podróżowali wówczas po ziemiach słowiańskich, 
lub przynajmniej ich towarzysze albo uczniowie). Popiel jednak odmówił 
im gościny na uczcie, łamiąc zasadę gościnności. Udali się oni wówczas 
do zubożałego potomka Lecha, prostego kołodzieja imieniem Piast, który 
również wyprawiał postrzyżyny swojego syna Siemowita. Według Galla na 
postrzyżynach u Piasta miał być obecny również sam Popiel. Podczas 
uroczystości u Piasta, wg jednej ze znanych powszechnie Polskich 
Legend, oraz przekazów, w momencie samych postrzyżyn jeden z 
nieznajomych podszedł do chłopca i go ochrzcił (w obrządku słowiańskim, 
cyrylo-metodiańskim), nadając mu imię Ziemowit. Potem obaj ruszyli w 
dalszą drogę. Popiel zaś był władcą gnuśnym, tchórzliwym, zniewieściałym
 i zdradzieckim. Za namową demonicznej żony - księżniczki niemieckiej, 
wytruł swoich dwudziestu stryjów (synów Leszka III), podając im w czasie
 uczty zatrute wino, a następnie odmówił pogrzebania ciał. Popiel uciekł
 z Gniezna przed rozwścieczonym tłumem wraz z żoną i dwoma synami do 
Kruszwicy, gdzie jednak miały prześladować go myszy. Mimo iż ukrył się 
przed nimi na wyspie na środku jeziora, w wysokiej wieży (zwanej od tego
 czasu Mysią Wieżą), dopadły go one i tam, i zagryzły. Było to 
niewątpliwie karą Bożą, wymierzoną za odrzucenie i nieprzyjęcie na swym
 dworze Chrześcijańskich Misjonarzy, oraz za wyjątkowo grzeszne życie, 
wypełnione obżarstwem i rozpustą, jak również uleganie namowom złej 
żony, co skończyło się wymordowaniem całego rodu, i ostatecznym końcem 
dynastii Popielidów.
10. książę Piast I, Kołodziej (czyli pierwszy Chrzest Polski)
Piast Chościskowic, (łac. Past Ckosisconis, Pazt filius Chosisconisu)
 zwany Kołodziejem, a także Oraczem, protoplasta i założyciel dynastii 
Piastów, syn Chościska, ojciec Siemowita, mąż Rzepichy. Panował 
przypuszczalnie w latach ok. 842-892. Według Galla Anonima był ubogim 
oraczem spod Gniezna. Był jednak z pewnością potomkiem Lecha, inaczej 
nie mógłby zostać wybrany na księcia. Po śmierci Popiela odbył się wiec,
 najprawdopodobniej w Kruszwicy albo w Gnieźnie, który miał wybrać 
nowego władcę. Przybyli na niego krewni wymordowanych książąt, książęta z
 innych rodów i plemion oraz ocaleli krewni Popiela II. Narady i kłótnie
 trwały bardzo długo, i mogły się w ogóle nie skończyć, doprowadzając do
 ostatecznego podziału kraju i podboju przez sąsiadów, szczególnie zza 
Odry. Jednak na owym wiecu pojawili się ponownie owi nieznani przybysze
 z postrzyżyn (misjonarze, być może śś. Cyryl i Metody), którzy dokonują
 licznych cudów i znaków, goszcząc w domu Piasta (między innymi 
rozmnożenia jadła). Wg podań, wówczas sam Piast wraz z całym swym domem miał przyjąć Chrzest w obrządku słowiańskim
 (śś. Cyryla i Metodego). W obliczu groźby najazdu, oraz z powodu rzeczy, jakie działy się u Piasta, został on w końcu wybrany na księcia. Z 
wyborem tym nie pogodziła się część rodów i plemion, która nigdy nie 
przyjęła jego zwierzchności, ze względu na jego niski stan społeczny 
oraz niewielkie wpływy, jakie posiadał. Piast mimo wyjątkowo długich lat 
panowania (miał rządzić przez 50 lat) nie doprowadził do odzyskania 
zwierzchnictwa nad krajami, którymi dawniej rządzili synowie Leszka II. 
Za jego czasów miały miejsce pierwszy misje chrystianizacyjne na 
ziemiach polskich. Mimo iż sam Piast, nawet jeśli prywatnie przyjął 
Chrzest z rąk misjonarzy, nigdy nie uczynił jednak Chrześcijaństwa 
religią państwową, ani też nie zakazał fałszywego, pogańskiego kultu. 
Jednak za jego czasów, wielu książąt oraz możnych, szczególnie w 
dzielnicach południowych, przyjęło Chrzest, z obawy przed najazdami ze 
strony Czech i Moraw, które przyjęły Chrzest już w 818 r. Umarł w 892 r.
 wg Kroniki J. Długosza w wieku lat 120.
11. książę Ziemowit [Siemowit] I
Syn Piasta Kołodzieja i Rzepichy, ur. ok. 830 roku, zm. przypuszczalnie 
ok. 900 r. Panował oficjalnie po śmierci ojca, w latach 892-900. 
Wcześniej jednak aktywnie pomagał ojcu w rządach, od ok. 860 roku pełniąc
 praktycznie jego funkcje (Piast był już wówczas bardzo stary, dożył 
ponoć w sumie, wg Kroniki Długosza, 120 lat). W wieku siedmiu lat 
ochrzczony przez przybyłych misjonarzy chrześcijańskich - śś. Cyryla i 
Metodego lub ich uczniów, w obrządku słowiańskim. Jako chrześcijanin nie
 odebrał jednak dobrego wykształcenia ani wychowania w domu, gdzie 
musiały nadal panować zwyczaje pogańskie. Stąd przypuszczalnie Ziemowit 
również, podobnie jak ojciec, tolerował pogaństwo, być może sam nawet 
uczestniczył nadal w pogańskich obrzędach. Wiadomo jest jednak że już 
wtedy na terenie dzisiejszej Polski rozwijało się chrześcijaństwo 
obrządku słowiańskiego (cyrylo-metodiańskiego), które książę zapewne 
wspierał. Był zwolennikiem reform administracji państwowej oraz 
dobrym strategiem wojskowym i wojownikiem. Próbował zjednoczyć rozbite i
 podzielone w wyniku nieudolnych rządów Popiela i późniejszego 
bezkrólewia plemiona, które odłączyły się od sojuszu i nie uznały 
zwierzchności jego ojca. Udało mu się przyłączyć do państwa Mazowsze, 
poniósł jednak porażkę w ziemi krakowskiej, pomorskiej i kaszubskiej. 
Zmarł ok. 900 roku, w wieku 70 lat.
12. książę Leszek [Lestek, Lestko] IV (V)
![]()  | 
| i znowu brak wizerunku oraz zniekształcone imię... | 
Panował po śmierci ojca od ok. 900 do ok. 930 roku. Podobnie jak ojciec, 
mógł być chrześcijaninem obrządku słowiańskiego, jednak nieposiadającym
 żadnej wiedzy religijnej, ignorującym  zasady wiary i praktykującym 
nadal pogańskie obyczaje. Niewiele o nim wiadomo. Najprawdopodobniej 
kontynuował politykę ojca i dziada, starając się podbić i podporządkować
 sobie wszystkie plemiona tworzące pierwotną Lechię. Wg kronik był 
mężny i odważny, podobnie jak jego ociec. Podobnie jak ojciec wspierał 
zapewne rozwój chrześcijaństwa obrządku wschodniego, nie chciał jednak 
uczynić go religią państwową ani zakazać pogaństwa. Spowodowane było to 
zapewne, podobnie jak u jego ojca i dziada, 
brakiem jakiejkolwiek wiedzy, złymi nawykami wyniesionymi z domu, 
naciskami ze strony możnych i innych książąt, którzy pozostawali 
poganami, małą ilością misjonarzy oraz ich kiepskim wykształceniem 
(misjonarze wschodni czy słowiańscy nie mieli takiego wykształcenia ani 
możliwości, jakie mieli wówczas misjonarze łacińscy, zdecydowanie ich 
przewyższający. Dzieło śś. Cyryla i Metodego, które za ich życia 
rozwijało się i prosperowało dość dobrze, po ich śmierci całkiem 
podupadło... Poza tym były już wtedy ogromne tarcia między wschodem a 
zachodem, wielkimi krokami zbliżała się Wielka Schizma).
13. książę Ziemomysł [Siemomysł] I
Panował w latach od ok. 930 do 960 r. Konstytuował politykę oraz zwyczaje
 swojego ojca. Zjednoczył najprawdopodobniej ziemie Polan, Goplan i 
Mazowszan, chociaż nie można wykluczyć, że uczynił to już jego ojciec. 
W 954 roku wsparł powstanie plemienia Wkrzan przeciwko Niemcom. Był 
ojcem Mieszka I - który przyjął powtórnie Chrzest, oraz dziadem 
Bolesława, zwanego Chrobrym, pierwszego koronowanego Króla Polski. Poza 
Mieszkiem miał jeszcze co najmniej dwóch synów, z czego jeden nie jest 
znany z imienia, a drugi to Czcibor, zmarły po 24 czerwca 972 roku, brat
 Mieszka, który dowodził wraz z nim w Bitwie pod Cedynią.
14. książę Mieszko I (czyli II - Prawdziwy Chrzest Polski)
Urodzony ok. 931 roku, zmarł 25 maja 992 r. – pierwszy książę 
Polski (jako jednolitego państwa) wywodzący się z dynastii Piastów, 
sprawujący władzę od ok. 960 r. Syn Siemomysła, wnuk Lestka. Ojciec 
Bolesława I Chrobrego, Świętosławy-Sygrydy, Mieszka, Lamberta i 
Świętopełka. Brat Czcibora. Po kądzieli dziadek Kanuta Wielkiego. Po 
objęciu władzy, po śmierci ojca, ok. 960 roku, udało mu się zjednoczyć 
wszystkie plemiona dawnej Lechii. Kontynuował politykę swojego ojca i 
dziada, którzy jako władcy pogańskiego księstwa znajdującego się na 
terenach obecnej Wielkopolski, poprzez sojusze lub siłę militarną 
podporządkowali sobie Kujawy oraz Pomorze Wschodnie i Mazowsze. Przez 
większość okresu swojego panowania toczył walki o Pomorze Zachodnie, 
zajmując je po rzekę Odrę. W ostatnich latach życia przystąpił także do 
wojny z Czechami, zdobywając Śląsk i Małopolskę. W 965 r. ożenił się z 
księżniczką czeską Dobrawą Przemyślidką, natomiast po jej przybyciu do 
Kraju, w Roku Pańskim
 966, 14 kwietnia (w Wielką Sobotę), przyjął Chrzest w obrządku 
łacińskim, na Ostrowie Lednickim, z rąk czeskiego biskupa Jordana, przez
 co włączył państwo polskie w zachodni krąg kultury i cywilizacji 
Chrześcijańskiej. Nie było to jednak przejściem z obrządku 
wschodniego na zachodni, jak sugerują niektórzy, ponieważ niemożliwym 
jest powtórne przyjęcie Chrztu w Kościele katolickim. Mieszko musiał 
nigdy więc wcześniej nie być ochrzczony, gdyż jego przodkowie musieli w 
pewnym momencie całkowicie porzucić, niestety, wiarę chrześcijańską. 
Mieszko jako pierwszy z Piastów ochrzcił się w pełni świadom swej 
decyzji, porzucił natychmiast pogańskie bóstwa i fałszywy kult starej 
religii, rozkazał spalenie pogańskich świątyń i "świętych gajów" oraz 
budowę licznych kościołów, klasztorów i katedr. Sprowadził z zachodu 
wykształconych mnichów, którzy wprowadzili na naszych ziemiach kulturę i
 cywilizację dotąd nieznaną, jak pismo, czy kamienne budowle, nowe 
rozwiązania architektoniczne, urbanistyczne, naukowe, handlowe, 
medycynę, kulturę oraz sztukę. Rozbudował i umocnił administrację 
państwową, dokonał centralizacji władzy w państwie, co dało początek 
właściwej polskiej państwowości. Mieszko I był sprawnym politykiem, 
utalentowanym wodzem i charyzmatycznym władcą. Prowadził zręczne 
działania dyplomatyczne, zawierając sojusz wpierw z Czechami, a 
następnie ze Szwecją i Cesarstwem. W polityce zagranicznej kierował się 
przede wszystkim racją stanu, wchodząc w układy nawet ze swoimi 
wcześniejszymi wrogami. Synom pozostawił państwo o znacznie wyższej 
pozycji w Europie i przynajmniej podwojonym terytorium.
15. Król Bolesław I Chrobry (Wielki) 
![]()  | 
| Boleslaus I REX - Bolesław I KRÓL Pierwszy ukoronowany władca Polski  | 
Urodzony w roku 967, zmarł 17 czerwca 1025 – pierwszy koronowany król 
Polski (od 1025 roku) z dynastii Piastów, w latach 1003-1004 także 
książę Czech jako Bolesław IV, książę Polski od 992 roku. Był synem 
Mieszka I, księcia Polski i Dobrawy, czeskiej księżniczki. Objął rządy w
 992 roku, wypędzając krótko potem swoją macochę Odę i przyrodnich 
braci. Popierał wyprawy misyjne Św. Wojciecha, biskupa praskiego i Św. 
Brunona z Kwerfurtu. Męczeńską śmierć tego pierwszego w 997, podczas 
wyprawy w pogańskich Prusach, i jego rychłą kanonizację wykorzystał 
niejako do celów politycznych, doprowadzając podczas Zjazdu 
Gnieźnieńskiego do utworzenia niezależnej polskiej organizacji 
kościelnej, z metropolią w Gnieźnie oraz biskupstwami w Krakowie, 
Wrocławiu i Kołobrzegu, i tym samym potwierdzenia pełnej samodzielności 
Polski, przez cesarza Ottona III. Po śmierci Ottona III, Bolesław 
znalazł się w konflikcie z jego następcą Henrykiem II, prowadząc z nim 
długotrwałe wojny (1002-1018), zakończone pokojem w Budziszynie i 
zajęciem przez Polskę Milska i Łużyc. W 1018 roku zdobył Kijów, 
osadzając na ruskim tronie swojego zięcia Światopełka I. W 1018 lub rok 
później przyłączył ponownie do państwa polskiego utracone w 981 roku 
Grody Czerwieńskie. Tuż przed śmiercią, 25 kwietnia 1025 roku, został 
koronowany na pierwszego w historii króla Polski. Po jego śmierci, 
władzę nad Państwem i koronę objął jego syn Mieszko II Lambert, który 25
 grudnia 1025 roku został koronowany na II Króla Polski.
    
Niestety, przez nieudolne rządy wielu
 kolejnych królów, wiarołomną reakcję pogańską w roku 1038, 
i barbarzyńskie zamordowanie przez króla Bolesława Śmiałego biskupa 
krakowskiego św. Stanisława ze Szczepanowa, 100 lat później nastało 
rozbicie dzielnicowe, które ponownie, na prawie 200 lat, doprowadziło do
 rozdarcia i podziału państwa na coraz mniejsze, w dużej mierze 
niezależne, władztwa terytorialne. Dopiero w 1320 roku, w wyniku 
koronacji z Bożej łaski Króla Polski Władysława Łokietka, Polska 
ponownie się zjednoczyła. Jego syn, Król Kazimierz III Wielki, był 
ostatnim monarchą z lechickiej dynastii Piastów na tronie polskim.
Michał Mikłaszewski

















