Od Redakcji: W
 rocznicę śmierci Benita Mussoliniego, zamordowanego przez 
komunistycznych bandytów (28 IV 1945), polecamy uwadze 
Czytelników artykuł Adriana Romualdiego, syna jednego z przywódców 
Włoskiej Republiki Społecznej, który próbował w nim krytycznie 
odpowiedzieć na pytanie, czym w istocie był włoski faszyzm.
23 marca 1919 r. w Mediolanie Mussolini założył Fasci di combattimento – organizację o programie zarówny narodowym, jak i socjalnym. Pierwsze Fasci
 – złożone z weteranów, byłych socjalistów i rewolucyjnych syndykalistów
 – do końca roku 1920 powoli ewoluowało w kierunku pozycji skrajnie 
prawicowych. Od tej pory znudzone dwuletnim okresem socjalistycznej 
przemocy, kulminującej w okupacji fabryk, coraz większe masy ludzi 
z klasy średniej, w tym jej niższej części, zaczęły popierać faszyzm. Na
 Nizinie Padańskiej w ramach reakcji weteranów i właścicieli ziemskich 
(szczególnie nowej rolniczej burżuazji) przeciwko terrorowi czerwonych 
lig zaczął się upowszechniać fenomen squadristi. Oddziały te – 
finansowane przez posiadaczy ziemskich i tolerowane przez rząd – 
rozpowszechniły się w północnej i środkowej części Włoch. Niesiony na 
fali północnowłoskiego squadrismo Mussolini przesuwa się na pozycje skrajnie prawicowe i zakłada Narodową Partię Faszystowską (październik 1921 r.).
W ruchu faszystowskim skupiły się następujące grupy społeczne:
a)
 weterani I wojny światowej, upokorzeni przez socjalistów za swoją 
wojskową przeszłość i rozczarowani słabością rządu negocjującego warunki
 pokoju;
b) studenci przyciągnięci ideami nacjonalistycznymi i nadzieją na "Wielkie Włochy";
c) niższa klasa średnia i klasa średnia, przerażone strajkami i przemocą socjalistów;
d) właściciele ziemscy, chłopi małorolni i farmerzy przerażeni konfiskatą gruntów przez czerwonych i kolektywizacją.
Narodziny faszyzmu następują na tle kryzysu innych sił politycznych:
1) liberałów, którzy nie potrafili się zaadaptować do nowej epoki partii masowych;
2) socjalistów, kuszonych przez przemoc, ale niezdolnych do przeprowadzenia rewolucji;
3) katolików, niezdolnych do porozumienia z liberałami i socjalistami.
28
 października 1922 r., w obliczu imponującego najazdu faszystowskich 
oddziałów na Rzym, król powierzył Mussoliniemu misję stworzenia rządu 
koalicyjnego. W gruncie rzeczy Narodowa Partia Faszystowska objęła 
władzę dzięki:
a) przedsiębiorczości, młodości i odwadze oddziałów walczących z lewicowymi organizacjami;
b) współudziałowi policji i armii, które podzielały patriotyczne ideały;
c) wsparciu finansowemu wpływowego sektora ekonomicznego, który chciał przywrócenia porządku i zakończenia strajków;
d)
 neutralnej postawie większości starej liberalnej klasy, która była 
wroga socjalistom i katolikom, i którą pociągał patriotyzm Mussoliniego i
 jego wezwanie do wprowadzenia porządku.
W
 ten sposób, częściowo dzięki sile i częściowo dzięki przyzwoleniu, 
faszyzm dochodzi do władzy, początkowo funkcjonując w warunkach 
parlamentarnej monarchii. Przez dłuższy czas opierali się faszyzmowi:
1) bezwzględnie wierni partii komunistycznej robotnicy z niektórych terenów przemysłowych;
2) spora grupa katolików związanych z Partią Ludową;
3)
 różne osobistości i instytucje starej klasy rządzącej ("Il Corriere 
della Sera", "La Stampa") oraz przemysłowcy, przerażeni rewolucyjnym 
duchem faszyzmu.
Kryzys,
 który nastąpił po zabójstwie Matteottiego i rezygnacji z zasiadania w 
parlamencie przez opozycyjnych posłów, pozwolił Mussoliniemu rozpocząć 
transformację demokracji parlamentarnej w państwo faszystowskie. Seria 
transformacji – z których ostatnia zakończyła się w roku 1938 – 
doprowadziła do:
a) rozwiązania partii politycznych i zastąpienia ich partią faszystowską, przedstawianą jako partia całego ludu włoskiego;
b) stopniowego obalenia parlamentu i jego ostatecznego zastąpienia w 1938 roku przez Izbę Związków i Korporacji (Camera dei Fasci e delle Corporazioni), która reprezentowała zarówno partię, jak i różne sektory produkcji;
c) transformacji w 1923 r. squadre d’azione w Ochotniczą Milicję Bezpieczeństwa Narodowego (Milizia volontaria per la Sicurezza Nazionale), siłę zbrojną działającą u boku armii;
d)
 wprowadzenia specjalnego ustawodawstwa wymierzonego we wrogów państwa 
faszystowskiego, z wyrokami począwszy od uwięzienia aż do kary śmierci;
e)
 rozwiązania związków zawodowych i zniesieniem prawa do strajku oraz 
promulgowania Karty Pracy, która ustanawiała korporacje i mediacje 
państwowe w sporach między pracodawcami a pracownikami;
f)
 utworzeniem publicznych instytucji interwencji ekonomicznej, wraz z 
licznymi formami zabezpieczenia społecznego wyrażającymi koncepcję 
państwa, które nie jest neutralne, ale zajmuje się ochroną obywateli i 
inicjatyw gospodarczych we wspólnym interesie;
g) zaangażowania młodzieży w sport i organizacje paramilitarne, wraz z budową boisk, basenów itp.
Dzięki
 sojuszowi ruchu faszystowskiego z siłami konserwatywnymi (monarchią, 
armią, a także – po osiągnięciu porozumienia – z Kościołem) uformowano 
reżim faszystowski ściśle związany z osobą Duce, którego osobiste 
poglądy stały się oficjalną polityką reżimu i Włoch.
Polityka ta miała następujące cele wewnętrzne:
a)
 ograniczenie najbardziej rewolucyjnych duchów w ruchu faszystowskim 
oraz silniejszych i bardziej niezależnych osobistości (Farinacci, 
Arpinati, Balbo);
b)
 zaostrzenie zwierzchnictwa Duce nad wszystkimi organami partyjnymi i 
państwowymi oraz redukcja Narodowej Partii Faszystowskiej do roli 
instrumentu masowej mobilizacji zamiast instrumentu dyskusji 
politycznej;
c) ścisła kontrola nad prasą i radiem, instrumentami indoktrynacji opinii publicznej.
Ta taktyka polityczna była połączona z propagandą celującą w promowanie następujących idei:
a)
 wywyższenia państwa narodowego jako nośnika tradycji starożytnego Rzymu
 i szczególnych wartości etycznych i duchowych. To wywyższenie Rzymu i 
etycznej natury państwa zostało jednakże ograniczone przez władze po 
porozumieniu z Kościołem przez podpisanie Traktatów Laterańskich;
b)
 podtrzymania wartości moralnych i wojskowych, jak również wywyższenia 
ziemi, płodności, cnót rolniczych i wojowniczych zamiast wartości 
miejskich, przeciwstawiania rolnika "burżujowi";
c)
 pochwały wszelkich form ryzyka i odwagi, promocji sportu i edukacji 
przedwojskowej, gloryfikacji zbiorowych przejawów odwagi (lot Balbo nad 
Atlantykiem etc.).
Oprócz
 tych metod rządu dyktatorskiego i masowej propagandy istniały też pewne
 ustalone dyrektywy dotyczące polityki zagranicznej:
1) dążenie do zapewnienia Włochom przestrzeni życiowej adekwatnej do ich znaczenia i liczby ich mieszkańców;
2) nacisk na rewizję warunków Traktatu Wersalskiego na korzyść mniej szczęśliwych narodów (Węgry, później Niemcy i same Włochy);
3)
 napięcie stosunków z tymi narodami, które są zbyt bogate w terytoria i 
kolonie (Francja i Wielka Brytania) oraz konsekwentne dążenie do 
stworzenia silnej armii i marynarki zdolnej do rzucenia wyzwania 
anglo-francuskiej dominacji w Północnej Afryce i obszarze Morza 
Śródziemnego.
Taka
 orientacja w polityce zagranicznej doprowadziła najpierw do podboju 
Etiopii, a następnie do zbliżenia z Niemcami – jedynym narodem zdolnym 
do podważenia anglo-francuskiej dominacji w Europie. Podbój Etiopii i 
interwencja podczas hiszpańskiej wojny domowej, zakończonej sukcesem 
nacjonalistów, doprowadziły faszyzm do szczytu popularności. Opozycja 
była praktycznie zniszczona – nie tyle dzięki środkom represji, które 
były relatywnie łagodne, co dzięki umiejętnej propagandzie i sukcesom 
reżimu.
Faszyzm był popierany przede wszystkim przez:
a) młodzież, wyedukowaną przez Partię i wychowaną w nowym klimacie atletycznej mobilizacji i narodowego entuzjazmu;
b) klasę średnią, usatysfakcjonowaną polityczną i ekonomiczną stabilnością reżimu;
c) kler, względnie zadowolony z koncyliacyjnej polityki faszystów względem Watykanu;
d)
 szerokie rzesze klasy robotniczej, zjednanej przez "populizm" 
Mussoliniego i instytucje pomocy społecznej stworzone przez reżim.
Aktywnymi
 przeciwnikami faszyzmu pozostała więc jedynie garstka intelektualistów i
 kilka tysięcy robotników zindoktrynowanych przez podziemną partię 
komunistyczną. W późniejszym czasie pakt z Niemcami i wynikające z niego
 widmo wojny, ustawodawstwo rasowe oraz nachalna propaganda 
"antyburżuazyjna" doprowadziły sporą część klasy średniej i Kościoła 
katolickiego do krytycyzmu i rewizji stanowiska.
Krytycyzm i rezerwa zostały wzmocnione w wyniku przystąpienia do wojny, do której faszyzm został popchnięty:
a) przez logikę swojej doktryny ekspansji i przestrzeni życiowej;
b) przez swoje polityczne i ideologiczne skoligacenie z nazistowskimi Niemcami;
c)
 przez potrzebę przeniesienia na poziom międzynarodowy swojej walki 
przeciw liberalnej demokracji i kapitalistycznej burżuazji, które – 
wespół z rosyjskim bolszewizmem – są antytezą faszyzmu.
Interwencja
 wojskowa została rozpoczęta przez Mussoliniego w najbardziej korzystnym
 momencie (Francja wypadła z gry, a Anglia była niezdolna do obrony 
Malty i Egiptu), ale niezdecydowanie i nieudolność klasy politycznej i 
wojska wkrótce w katastrofalny sposób wyszły na jaw.
Wojna szybko odsłoniła słabości reżimu:
a)
 porozumienie Mussoliniego z siłami konserwatywnymi pozostawiło 
nienaruszoną starą klasę rządzącą, mającą skłonność do karierowiczostwa i
 kompromisu (Badoglio etc.);
b) partia, złamana przez lata konformizmu, była niezdolna do efektywnego natchnienia Włochów wolą walki;
c)
 propaganda stała się bardziej nacjonalistyczna i patriotyczna niż 
"faszystowska" i nie oddawała odpowiednio ideologicznego i 
geopolitycznego znaczenia niemieckiej rewolucyjnej wojny kontynentalnej.
Tak
 oto po pierwszych porażkach, a następnie inwazji alianckiej na Włochy, 
jedność monarchii i faszyzmu rozpadła się, a wraz z nią jedność 
konserwatywnej elity rządzącej z ruchem faszystowskim. Front 
narodowo-faszystowski został złamany, a "narodowa" – to jest bardziej 
burżuazyjna i konserwatywna – frakcja szukała jakiejkolwiek możliwości 
wycofania się z wojny. To doprowadziło do wydarzeń z 25 lipca i 7 
września.
Włoska
 Republika Społeczna i nowa Faszystowska Partia Republikańska 
reprezentowała swego rodzaju "powrót do źródeł" faszyzmu. 18 punktów z 
Werony i prawo o uspołecznieniu przedsiębiorstw są kompletnie 
drugorzędnym aspektem nowego faszyzmu, który miał więcej wspólnego z 
obroną honoru wojskowego i zachwytem, że ruch nadal oddziałuje na część 
młodzieży włoskiej.
Faszyzm
 włoski był paradygmatem innych faszyzmów. System jednopartyjny, 
organizacje młodzieżowe, system gospodarki korporacyjnej czy milicje 
partyjne służyły za model dla innych ruchów faszystowskich – począwszy 
od narodowego socjalizmu. Jednakże faszyzm, mimo wynalezienia "państwa 
totalitarnego", nigdy tej idei nie zrealizował. Pod fasadą Narodowej 
Partii Faszystowskiej – masowej organizacji, która nabrała charakteru 
reakcyjnego  – reżim pozostał dyktaturą podtrzymywaną przez monarchię. 
Milicja, założona jako zbrojne ramię rewolucji, nigdy nie stała się 
uzbrojonym ramieniem partii, jak na przykład SS, ale pozostała jedynie 
dodatkiem do armii.
Mussolini
 zatem nie do końca się mylił, kiedy w czasach Republiki Społecznej 
zwrócił uwagę, że "rewolucja faszystowska nigdy nie miała miejsca: 
Włochy są przede wszystkim monarchią i nią pozostały".
Adriano Romualdi
(Tytuł pochodzi od Redakcji Xportal.pl. Tłumaczenie: Kornel Zieliński.)
Adriano Romualdi
 (1940-1973) – włoski historyk, badacz faszyzmu i rewolucji 
konserwatywnej, autor opublikowanej w 1966 r. autoryzowanej biografii 
Juliusa Evoli, syn Pino Romualdiego, zastępcy sekretarza Republikańskiej
 Partii Faszystowskiej i współzałożyciela Włoskiego Ruchu Społecznego 
(MSI).