
     Polski nacjonalizm na przełomie lat 
przechodził proces wielu zmian w myśli politycznej i ideologicznej. Było
 to spowodowane m.in. sytuacją gospodarczą i polityczną w Polsce. W 
wyniku tych reform powstało wiele organizacji o charakterze narodowym. W
 poniższym tekście postaram się przybliżyć poglądy ideologów części z 
tych grup.
Pierwszą właściwą formą organizacyjną 
polskiego nacjonalizmu była Liga Narodowa, utworzona w 1893 roku przez 
Romana Dmowskiego, po zreformowaniu Ligi Polskiej. Skupiała w szeregach 
nieliczne grono, które miało spełniać rolę elity. Dążenia organizacji 
kierowały się do prowadzenia jawnej działalności politycznej. O ile w 
1897 roku, pod zaborem rosyjskim, formułowano tezę o odzyskaniu 
niepodległości, o tyle w 1903 roku program prezentowany przez LN pomijał
 tę kwestię. Stronnictwo Narodowo- Demokratyczne postawiło sobie za cel 
skierowanie siły narodu do działalności politycznej w granicach trzech 
państw rozbiorczych. Konsekwencją tego działania była polityka endecji 
do pierwszej wojny światowej oraz rozłamy, do których doszło w endecji. 
Ta postawa zaprowadziła Dmowskiego i jego współpracowników do rosyjskiej
 Dumy i narzuciła, w obliczu nadciągającej wojny, orientację 
prorosyjską. Wizja autonomii ziem polskich zjednoczonych przez Rosję 
wydawała się rozwiązaniem najbardziej realnym. Niemcy były traktowane 
przez narodowych demokratów jako najgroźniejszy wróg Polski.
Stronnictwo Narodowo- Demokratyczne 
zaczęło się kreować w roku 1897 na terenie zaboru Rosyjskiego. To 
właśnie program tego stronnictwa formułował zasady Ligi Narodowej. Od 
rewolucji w 1905 roku SDN stało się realnie funkcjonującą partią 
polityczną, natomiast wcześniejsze jej programy miały charakter głównie 
propagandowy. Umocnienie pozycji SDN wiązało się z postępującymi 
wiązaniami Stronnictwa z dążeniami mieszczaństwa, a także sfer 
ziemiańskich oraz stabilizacją na pozycjach antyrewolucyjnych. W okresie
 działalności w Dumie SDN uzyskiwał większość głosów w Kongresówce. Była
 to partia typu wyborczego, która nie miała jeszcze szeroko 
rozbudowanego aparatu i licznych rzesz członkowskich. Mimo to wykazywała
 się ona bardzo szerokimi wpływami społecznymi.
Sama doktryna ruchu narodowego miała 
powstać na drodze reakcji na prądy społeczne w drugiej połowie XIX 
wieku, mające charakter międzynarodowy. W ideologii endeckiej naród 
określano jako organizm- byt nadrzędny, istniejący niezależnie od 
wchodzących w jego skład jednostek, tak samo jak organizm ludzki jest 
bytem nadrzędnym w stosunku do składających się na niego komórek. Naród 
uznano za wartość najwyższą, a nacjonalizm miał funkcjonować jako 
światopogląd. Pogląd ten spotkał się z krytyką środowisk katolickich, 
według których nacjonalizm mógł zagrozić wartościom uniwersalizmu 
chrześcijańskiego.
Ogólne poglądy ideologów obozu 
narodowego wobec Kościoła Katolickiego nie zawsze stanowiły konsekwentną
 linię. Pierwszym, który określił stosunek swego środowiska do Kościoła,
 był Jan Ludwik Popławski. Według niego Polaków oprócz interesu 
religijnego łączy również interes polityczny. Sami ideologowie obozu 
narodowego uważali, że katolicyzm jest symbolem polskości, dlatego nie 
może być pominięty w całym systemie czynników kształtujących politykę 
narodową. Nie uznawali go jednak za najwyższą wartość i 
podporządkowywali narodowi traktowanemu jako wartość nadrzędna. Droga 
rozwoju ideologii endeckiej zaczęła się kierować coraz bardziej ku myśli
 katolickiej wraz z wchodzeniem w życie polityczne nowych pokoleń i 
odradzaniem się religijności wśród inteligencji. Warto tu wspomnieć, że 
katolicyzm był atakowany w dwóch zaborach. W ten sposób chciano nas, 
Polaków, wynarodowić i utrwalić niewolę, dlatego tak ważne było to 
odrodzenie się wiary.
W 1918 roku nowym wcieleniem endecji 
staje się Związek Sejmowy Ludowo-Narodowy, określany od 1919 roku 
Związkiem Ludowo-Narodowym. Okres działalności ZLN to odrębna epoka w 
historii endecji. Charakteryzuje ją opozycja w stosunku do Józefa 
Piłsudskiego. Endecja odgrywała ważną rolę w życiu politycznym lat 
dwudziestych. Miała wpływ na kształt konstytucji marcowej, dążyła do 
osłabienia władzy prezydenta. Było to spowodowane obawami po objęciu 
tego stanowiska przez Józefa Piłsudskiego. Opozycja w stosunku do jego 
osoby zakończyła się klęską, którą z punktu widzenia ZLN było przejęcie 
przez Marszałka steru rządów jako Naczelnik Państwa.ZLN był zwolennikiem
 koncepcji „państwa narodowego” jako państwa Polaków, a nie wszystkich 
obywateli niezależnie od ich narodowości. Ponadto uznawał wiarę i 
religię jako fundament wychowania, a Kościół traktował jako instytucję 
wychowującą człowieka przed szkołą, rodziną i państwem. Ponadto uznano 
Kościół Katolicki za moralnego kierownika narodu. Endecja pretendując do
 roli partii rządzącej, ewoluowała coraz bardziej w kierunku wyznaczonym
 przez postulaty Kościoła.
W marcu 1922 roku powstała organizacja o
 nazwie Młodzież Wszechpolska. Według niej naród był najwyższym dobrem. 
Wszelkie fakty i zagadnienia z dziedziny etyki i polityki miały być 
rozpatrywane i sądzone wyłącznie z punktu widzenia narodowego. Według MW
 religia katolicka była źródłem siły moralnej społeczeństwa, a jako 
religia większości narodu polskiego powinna była zajmować przodujące 
stanowisko w życiu każdego Polaka. Dzięki tym założeniom ideologia obozu
 narodowego dużo zaczerpnęła z myśli katolickiej i bywała często 
nazywana „nacjonalizmem chrześcijańskim”. W ramach tego zagadnienia 
dopracowano z czasem wizji „Katolickiego Państwa Polskiego Narodu”.
Wraz z pojawieniem się Obozu Wielkiej 
Polski i jego Ruchu Młodych dochodzi do rozwarstwienia się obozu 
narodowego, które się pogłębiało przez kolejne rozłamy. Organizacja 
została powołana 4 grudnia 1926 roku przez Romana Dmowskiego. Była to 
odpowiedź na zamach majowy. OWP wychodził naprzeciw oczekiwaniom młodego
 pokolenia. Pełnił funkcję społeczno-wychowawczą. W organizacji stawiano
 duży nacisk na dyscyplinę, zgodnie ze słowami Romana Dmowskiego: „Musimy
 być z postępowania swego narodem wielkim (…) konsekwentnym, ujętym w 
karby, poddanym dobrowolnej dyscyplinie, kierowanym rozumną myślą i 
męstwem (…)”. Idee programowe Obozu są wymienione w zeszytach 
programowych, z których najważniejszym jest „Kościół, Naród i Państwo” 
autorstwa założyciela OWP.W sumie wydano 6 broszur, kolejnych 14 
pozostało jedynie w sferze planów. Ruch Młodych Obozu Wielkiej Polski 
głosił antyliberalizm i antymaterializm. Mimo że Dmowski zaniedbał 
praktykowania religijnego, uważał że to Kościół ukształtował tożsamość 
narodową. Jak sam napisał:„Katolicyzm nie jest dodatkiem do 
polskości, zabarwieniem jej na pewien sposób, ale tkwi w jej istocie, w 
znacznej mierze stanowi jej istotę. Usiłowanie oddzielenia u nas 
katolicyzmu od polskości, oderwanie narodu od religii i od Kościoła jest
 niszczeniem samej istoty narodu”.
Kolejnym elementem ideologii OWP był 
antysemityzm. Nie należy go jednak łączyć w żadnym przypadku z rasizmem.
 Niechęć do żydów była spowodowana zdominowaniem przez nich polskiej 
gospodarki oraz lepszego traktowania ich w Polsce. Następną ciekawostką 
jest to, że mimo chwalenia hierarchii i dyscypliny byli przeciwnikami 
koncepcji totalitarnych i statolatrycznych. Dlatego też łączenie Obozu 
Wielkiej Polski z faszyzmem jest błędne. Powód jest jeden – faszyzm jest
 niezgodny z katolicyzmem, na którym opiera się ideologia OWP. 
Inspiracje związane z faszyzmem istniały wyłącznie w kwestii 
stylistyki.Wzorem państwa według organizacji była monarchia Piastów, za 
czasów panowania Bolesława Chrobrego. OWP często spotykało się z 
zarzutami formowania bojówek. Przy podawaniu takich informacji pomijano 
fakt, że inne organizacje, w tym organizacje lewicowe, również tworzyły 
swoje oddziały.
Rozwiązanie OWP nastąpiło 28 marca 1933 
roku. W jego miejsce powstał Obóz Narodowo-Radykalny, który był 
najpoważniejszym kontynuatorem dzieła Obozu Wielkiej Polski. 14 kwietnia
 1934 roku przyjęto deklarację ideową, która wiele czerpała z dorobku 
OWP i Młodej Endecji. Autorzy deklaracji przedstawiali siebie jako 
ludzi, którzy chcą sprostać trudnej sytuacji, w jakiej znalazła się 
Polska. Uważając, że istniejące ugrupowania polityczne nie są do tego w 
pełni zdolne, założyli nową partię polityczną. Niezależnie od tego 
nawiązywali do „dawnych wielkich ideałów ruchu wszechpolskiego”. Chcieli
 doprowadzić do uzdrowienia stosunków moralnych, politycznych i 
gospodarczych. Nowa partia zamierzała stanąć na gruncie zasad 
katolickich, kształtując życie polityczne i gospodarcze na moralności 
katolickiej.
Od samego początku istnienia organizacja
 widać było różnice zdań między dwoma kluczowymi członkami obozu, jakimi
 byli Bolesław Piasecki oraz Henryk Rossman. Za Piaseckim stali Bepiści,
 za Rossmanem- Rossmanowcy. Ponad nimi stał Jan Mosdorf. Grupa 
Piaseckiego zachowywała sporą autonomię względem części partii, w której
 czołową rolę odgrywał Rossman. Rola Mosdorfa sprowadzała się w praktyce
 do pełnienia funkcji łącznika między Bepistami a Rossmanowcami.Do czasu
 delegalizacji, mimo zamiaru objęcia wpływami całego kraju, ONR pozostał
 organizacją głównie warszawską. Duże zainteresowanie wstąpieniem w 
szeregi Obozu spowodowało, że musiano wstrzymać zapisy do czasu ideowego
 wyszkolenia niewyrobionych kandydatów. Taki stan rzeczy został 
przerwany dwa miesiące po ogłoszeniu deklaracji ONR, gdy zadecydowano o 
delegalizacji organizacji. Krótki okres legalnego funkcjonowania 
wypełniony był pracami organizacyjnymi oraz licznymi wystąpieniami 
przeciwko ludności żydowskiej, przedstawicielom lewicy oraz władzom 
państwowym. Wykazany dynamizm czynił organizację groźną na dłuższą metę,
 a częste łamanie przepisów prawnych dało podstawę do delegalizacji i 
aresztowania elity przywódczej. Ich uwięzienie, choć nie trwało długo, 
wystarczyło do rozstrojenia młodej partii. Po rozwiązaniu nie 
zaprzestała ona jednak swojej działalności, jednak znikły szanse na 
osiągnięcie statusu organizacji masowej. Wkrótce okazało się, że pękła 
także formalna jedność ONR. Głównymi przyczynami były m.in. różnice w 
relacjach z SN, kwestie gospodarcze oraz kwestia istnienia tajnej 
organizacji wewnętrznej. ONR podzielił się na ONR-ABC oraz RNR Falanga.
Dla teoretyków organizacji ONR-ABC 
najważniejszą rzeczą była świadomość narodowa. Porównywali naród do 
rodziny, grupy jednostek połączonych ze sobą świadomością wspólnego 
pochodzenia i wynikającymi z niego więzami moralnymi. Odrzucono teorię 
ras, jako niezgodną ze spirytualistyczną koncepcją narodu i religią 
katolicką. „Od wiary w Boga zależy wszelka inna wiara: w 
sprawiedliwość, w dobro, w siłę moralną, w dziejową misję cywilizacyjną i
 polityczną. Kto nie wierzy w Boga, ten nie wierzy w Polskę”.
RNR Falanga wpadło na pomysł ustroju 
totalnego dla Polski. Dominikanin Jacek Maria Bocheński orzekł o 
zgodności z nauką Kościoła systemu, jakim miał być propagowany przez 
organizację „totalizm katolicki”. Jednak słowo „totalizm” miało być 
zastąpione terminem „monoidea”. W ideologii organizacji to Bóg był 
stawiany jako wartość najwyższa i nadprzyrodzony cel człowieka. Według 
Falangi celem osobistym jednostki było zbawienie. Była to grupa 
najbardziej radykalna. Nawoływano do wpajania „ducha agresji” oraz 
głoszono potrzebę przeprowadzenia „rewolucji wewnętrznej”, która miała 
zlikwidować „stan apatii i bierności”. Bolesław Piasecki zarzucał 
Polakom małą skale pragnień, wiary. Jego zdaniem nie wyznawali żadnych 
ideałów oraz nie potrafili odrzucić złych wartości. Ta ostra krytyka 
polskiego charakteru odróżniała Falangę zarówno od „młodych SN”, jak i 
od ONR-ABC.
Jak widać mimo dążenia do jednego celu –
 tworzenia Wielkiej Polski- dochodziło do podziałów w organizacjach 
wynikających z różnic światopoglądowych. Jednak nie umyka uwadze fakt, 
że religia katolicka w każdej tej grupie odgrywała ogromną rolę, była 
wręcz uważana za spoiwo narodu. Zaczynając od wspólnej walki o interesy 
polityczne, organizacje zreformowały się do punktu, gdzie celem 
najwyższym jest zbawienie.