Cytaty
INTEGRALNY RZYMSKI KATOLICYZM * NACJONALIZM INTEGRALNY * NARODOWY SOLIDARYZM * UNIWERSALIZM * REWOLUCJA KONSERWATYWNA * EUROPA WOLNYCH NARODÓW
PRZECIWKO KOMUNIZMOWI I KAPITALIZMOWI! ZA NARODOWYM SOLIDARYZMEM PAŃSTWA!
PRZECIWKO KOMUNIZMOWI I KAPITALIZMOWI! ZA NARODOWYM SOLIDARYZMEM PAŃSTWA!
PORTAL PUBLICYSTYCZNY FRONTU REX - RNR
Codziennik internetowy (wydarzenia - relacje - artykuły)
„Pro Fide, Rege et Patria” – „Za Wiarę, Króla i Ojczyznę”
„Pro Fide, Rege et Patria” – „Za Wiarę, Króla i Ojczyznę”
piątek, 31 stycznia 2014
środa, 29 stycznia 2014
Prawica nienarodowa - Jarosław Tomasiewicz (fragment)
Prawica uznała państwo
narodowe za swoje dopiero w końcu XIX wieku. Symboliczną postacią jest
tu - obok wspomnianego już Bismarcka - francuski polityk Maurice Barres,
twórca republikańskiego nacjonalizmu. Ale nie mniejszy wpływ na
francuską prawicę wywierał wówczas Charles Maurras, przywódca i teoretyk
Action Française. Akcja Francuska dokonała najpełniejszej
syntezy tradycyjnego (a więc monarchistycznego i decentralistycznego)
konserwatyzmu z nowoczesnym nacjonalizmem. Na sztandarze AF Maurras
wypisał hasło "monarchii narodowej, dziedzicznej, antyparlamentarnej i zdecentralizowanej".
Maurras domaga się autonomią historycznych prowincji, gdyż w myśl
"nacjonalizmu integralnego" silny władzą i autorytetem monarcha będzie
dostatecznym czynnikiem jednoczącym państwo.
Maurrasizm wywarł znaczny wpływ na prawicę polską. Wystarczy przyjrzeć się projektowi konstytucji opracowanemu w 1919 r. przez profesora Józefa Buzka z inicjatywy konserwatywnego Klubu Pracy Konstytucyjnej. Zakładał on przekształcenie Polski w państwo federacyjne, złożone z 70 ziem. Władzę ustawodawczą dzielił między sejm narodowy i sejmy ziemskie, przy czym domniemanie kompetencji miało zawsze przemawiać za sejmem ziemskim. Sejm narodowy miał być dwuizbowy: izba poselska wybierana w wyborach tajnych, równych i bezpośrednich (ale nie powszechnych, gdyż decyzja o prawie głosu kobiet należała do sejmów ziemskich), w senacie zasiadaliby przedstawiciele sejmów ziemskich wybierani na lat dziewięć. Prezydent miał być wybierany przez elektorów z poszczególnych ziem.
Maurrasizm wywarł znaczny wpływ na prawicę polską. Wystarczy przyjrzeć się projektowi konstytucji opracowanemu w 1919 r. przez profesora Józefa Buzka z inicjatywy konserwatywnego Klubu Pracy Konstytucyjnej. Zakładał on przekształcenie Polski w państwo federacyjne, złożone z 70 ziem. Władzę ustawodawczą dzielił między sejm narodowy i sejmy ziemskie, przy czym domniemanie kompetencji miało zawsze przemawiać za sejmem ziemskim. Sejm narodowy miał być dwuizbowy: izba poselska wybierana w wyborach tajnych, równych i bezpośrednich (ale nie powszechnych, gdyż decyzja o prawie głosu kobiet należała do sejmów ziemskich), w senacie zasiadaliby przedstawiciele sejmów ziemskich wybierani na lat dziewięć. Prezydent miał być wybierany przez elektorów z poszczególnych ziem.
niedziela, 12 stycznia 2014
Neorojalizm nacjonalistyczny Action Française w świetle zasad legitymizmu monarchicznego - prof. Jacek Bartyzel
Niemal do końca XIX wieku słowo naród było zazwyczaj na
sztandarach rewolucyjno-demokratycznej lewicy albo liberalnego centrum,
jedynie dzięki romantykom zyskując odcień spirytualistyczny, co
pozwala absorbować je także romantykom konserwatywnym – zwłaszcza
niemieckim i polskim (naród jako „myśl Boża w dziejach”). Tymczasem, w
ostatniej dekadzie XIX wieku, wraz z samym słowem nacjonalizm1
rodzi się, począwszy od Francji, nacjonalistyczna i coraz bardziej
kontrrewolucyjna, prawica, odrzucająca zarówno demokratyczną koncepcję
„suwerenności narodu”, jak i „zasadę narodowościową” w tworzeniu państw.
Bez obawy błędu można zaryzykować stwierdzenie, że zwłaszcza w okresie
rozpoczętym pierwszą a zakończonym drugą wojną światową znakomita
większość ówczesnych kontrrewolucjonistów autoafirmuje się jako nacjonaliści, a słowa prawica i nacjonalizm
stają się nieomal synonimami. Natomiast w w tej epoce ci, którzy przez
cały wiek XIX stanowili najstarsze i najtwardsze jądro Kontrrewolucji,
czyli tradycjonalistyczni legitymiści, tj. obrońcy prawowitości dynastycznej i „mistyki królewskiej”2,
tracą jakikolwiek wpływ i znaczenie, schodząc na zupełny margines lub
tracąc swoją tożsamość w formacji rojalistycznej nowego typu3.
Francuscy rojaliści gremialnie przechodzą pod trójkolorowy już – choć z
liliami – sztandar monarchizmu narodowego, czemu opierają się już tylko
nieliczne jednostki.
Co sprawiło tę metamorfozę? Odpowiadamy bez wahania: sprawił to
geniusz spekulatywny – i moc perswazyjna – jednego człowieka: głównego
teoretyka Action Française, Charlesa Maurrasa (1868-1952).poniedziałek, 6 stycznia 2014
czwartek, 2 stycznia 2014
Subskrybuj:
Posty (Atom)