Cud
nad Wisłą jest wielką szkołą dla Narodu i Państwa Polskiego. Wymownie
nas uczy, że Polska może się opierać tylko na Polakach zjednoczonych
umiłowaniem swojej Ojczyzny i złączonych silnymi węzłami narodowymi.
Jest tu zarazem wielkie ostrzeżenie przed żydami, którzy bezprzykładnie,
jak w żadnym państwie, łączyli się z naszym wrogiem i działali na
szkodę zagrożonego naszego bytu państwowego.
Dezercja,
zdrada, sianie defetyzmu wśród ludności cywilnej, w wojsku, łączenie
się wprost z wrogiem przez przyłączanie się do niego z bronią na froncie
lub tworzenie oddziałów wojskowych z ludności cywilnej i przechodzenie
na pomoc do wroga, by walczyć przeciw wojskom naszym — oto obraz
zachowania się żydów w Polsce, dźwigającej się z okowów niewoli, która
miała przed sobą postawioną kwestię „być albo nie być”. Małe tylko były
wyjątki.
Tu znów niech przemówią fakty i suche komunikaty Naczelnego Dowództwa:
Komunikat z dnia 18 kwietnia 1919 r. Front litewsko-białoruski: Wczorajsze walki o Lidę były uporczywe. Nieprzyjaciel zgromadził wielkie siły, starannie przygotował się do obrony i umocnił ważniejsze obiekty. Piechota nasza musiała kilkakrotnie łamać bagnetem opór wroga, zwłaszcza suwalski pułk piechoty, który wśród ciężkich walk ulicznych, biorąc dom za domem, oczyszczał miasto od nieprzyjaciela. Miejscowa ludność żydowska wspomagała bolszewików, strzelając do naszych żołnierzy.
Dodać
tu należy, że kiedy wymieniony 41 pp. opuścił ze względów taktycznych
czasowo Lidę, to żydzi z okien i z dachów strzelali do żołnierzy
naszych, lali wrzątkiem na nich i rzucali kamieniami. Kiedy zaś później
wymieniony pułk ponownie zajął miasteczko, ludność polska wskazała na
kloaki, do których żydzi wrzucili siedmiu oficerów naszych, których jako
ostatnio wycofujących się postrzelili, pojmali, w okrutny sposób
zmasakrowali i rzucili do kloaki.
Komunikat z 19 sierpnia 1920 r:
W Siedlcach wzięto do niewoli ochotniczy oddział żydowski, rekrutujący się z miejscowych żydów komunistów.
Komunikat z dnia 21 sierpnia 1920 r.:
Front środkowy… W walkach pod Dubienką, gdzie odrzuciliśmy nieprzyjaciela za Bug, odznaczył się porucznik Danielak z 11 pp., który samorzutnie, nie czekając na nadejście swej kompanii, z 8 żołnierzami zaatakował linię nieprzyjacielską, biorąc 20 jeńców do niewoli. Stwierdzono w tym okręgu, że walczy po stronie bolszewickiej oddział ochotniczy z Włodawy.
Widzimy tu zatem niezwykłe bohaterstwo naszych żołnierzy, którzy oprócz
wroga zewnętrznego musieli jeszcze pokonywać wewnętrznego wroga, żydów.
Podobną sytuację mamy również w walkach zaciekłych w Białymstoku, jak
stwierdza Komunikat z 24 sierpnia 1920 r.: „Front północny… Przy
zdobyciu Łomży wzięto 2.000 jeńców, 9 dział, 22 karabiny maszynowe i
bardzo duży materiał wojenny.
Po
zajęciu przez 1-szą dywizję Legionów w dniu 22 bm. rano Białegostoku
trwały w samym mieście jeszcze przez 20 godzin zaciekłe walki uliczne z
przybyłą na pomoc z Grodna 55-ą dywizją sowiecką i miejscową ludnością
żydowską, która wydatnie zasilała szeregi bolszewickie”. Jeśli z
powyższych Komunikatów Naczelnego Dowództwa przekonujemy się, że ludność
cywilna żydowska w czasie wojny uderza sztyletem w plecy naszego
żołnierza, zmagającego się z wrogiem lub łączy się z wrogiem do otwartej
walki przeciw naszej Armii, to inne Komunikaty charakteryzują żydów w
Armii na froncie jako dezerterów i zdrajców najpodlejszego gatunku.
Raport Dowódcy 5p. Ułanów do Szefa Sztabu Generalnego:
Dnia 21 czerwca 1920 na odcinku IV Batalionu 106 pp. na Słuczy 3 żołnierze, żydzi przyłapani zostali na rozmowie z bolszewikami, którzy proponowali zdradzić nas i wspólnie przełamać front. Batalion ten miał w swym składzie 130 żołnierzy żydów. Dwóch żydów z wyroku Sądu Doraźnego, zostało rozstrzelanych, trzeci ułaskawiony”. „Dnia 26 czerwca również silnie zażydzony I Batalion 106 pp. bronił przyczółka mostowego w Hulsku. Trzykrotnie odważni semici uciekali z okopów i trzykrotnie ułani 5 pułku zapędzali ich płazem szabli na miejsce. W trakcie tego żyd, sierżant 106 pp. zabił dwoma kulami wachmistrza 3 szwadronu Pilcha, który zapędzał go na miejsce. Wynikiem tego boju było nowe przełamanie naszego frontu (na Słuczy i Horyni). Dnia 3 sierpnia 1920 r. Budionnyj skoncentrował się naprzeciwko Ostroga, bronionego przez oddziały 106 pp., do którego powróciła tymczasem większość żydów — dezerterów. Dnia czwartego o świcie garnizon Ostroga bez strzału, nie napierany przez bolszewików, panicznie wycofał się z miasta. Bolszewicy mimo trudnej przeprawy, przeszli Horyń i wyruszyli na Zdołbunowo”. „Z faktów przytoczonych wypływa, że przepełniony żydami 106 pp. służył ulubionym punktem ataku dla Budionnego i dwukrotnie odegrał fatalną rolę bezpośredniej przyczyny przełamania naszego frontu (na Słuczy i Horyni). Dane powyższe są w Armii naszej powszechnie znane i szeroko omawiane wśród żołnierzy. Oburzenie ich jest tak wielkie, że dalsze pozostawienie żydów w składzie Armii jest wykluczone. Nasuwa się konieczność niezwłocznego wydzielenia ich z pułków na froncie, inaczej mogą zajść krwawe ekscesy. Wartość bojowa na takim odżydzeniu może tylko zyskać.
O tych wypadkach mówi również Wacław Sobieski:
Niezapomnianym będzie również stanowisko tych żydów, którzy witali armię Bronsztaina-Trockiego manifestacyjnie. W czasie cofania się Gen. Szeptycki trzykrotnie przysyłał do Naczelnego Dowództwa W.P. raporty o zdradzie oficerów żydów, zaś pod Radzyminem batalion wartowniczy, składający się z żydów, przeszedł na stronę bolszewików.
Jeżeli
się zważy, że wtedy nawała bolszewicka zbliżała się już prawie do
przedmieść Warszawy, to się zrozumie nadzwyczaj ciężkie położenie naszej
Armii i naszego Narodu i musi się przyznać, że jedynym ratunkiem przed
żydami, jako wrogiem wewnętrznym, był nadzwyczaj doniosły rozkaz
ówczesnego Ministra Spraw Wojsk. Gen. Sosnkowskiego, by żydów wydzielić z
armii i osadzić w obozie koncentracyjnym w Jabłonnie.
Rozkaz ten opiewa:
Ministerstwo
Spraw Wojskowych — Oddział I Sztabu Licz. 13679 mob. Usunięcie żydów z
D.O. Gen. Warszawy i formacji podległych wprost M. S. Wojsk. W związku z
mnożącymi się ciągle wypadkami, świadczącymi o szkodliwej działalności
elementu żydowskiego, zarządza M. S. Wojsk, co następuje: 1. Dla D. O.
Gen. Warszawa. 2. Dla wszystkich Oddziałów szt. M. S. Wojsk, i Dep.
M.S.W. z poszczególnymi, w drodze tych Oddz. szt. i Dow. wprost M. S.
Wojsk., podlegającymi formacjami, zakładami, instytucjami itd. ad 1. D.
O. Gen. Warszawa usunie ze wszystkich mu podległych formacji,
stacjonowanych w Warszawie, Modlinie, Jabłonnie i Zegrzu, żydów
szeregowych, pozostawiając w tych formacjach tylko 5% tego żywiołu. D.
O. Gen. Warszawa wyznaczy punkt zborny, dla tych wyeliminowanych żydów,
tworząc z takowych po wydzieleniu rzemieślników, oddziały robotnicze.
Oddziały te powinny być formowane na sposób kompanii robotniczych o
maksymalnej sile 250 szeregowych na kompanię. Na każdą taką kompanię
robotniczą wyznaczy:; D.O. Gen. Warszawa 1 oficera, 5 podoficerów, 10
szeregowych wyznań chrześcijańskich. W razie zapotrzebowania oficerów
niezdolnych do służby frontowej zwróci się D. O. Gen. Warszawa z
zapotrzebowaniem takowych do Oddz. I Sztabu M. S. Wojsk. Po sformowaniu
wymienionych kompanii robotniczych, wyda M. S. Wojsk, dalsze
zarządzenia, co do numeracji i gdzie wymienione kompanie zużytkowane
zostaną. Przeprowadzenie tego rozkazu należy niezwłocznie wykonać,
licząc się z obecną sytuacją. O wycofaniu z formacji żydów zamelduje D.
O. Gen. Warszawa do M. S. Wojsk. Oddz. I Sztabu do dnia 12. VIII. 1920
r. ad 2. Wszystkie oddziały szt. M. S. Wojsk., jak również i
Departamenty usuną do 5% z podległych im (wprost M. S. Wojsk.) formacji,
zakładów, instytucji itd. szeregowych żydów, oddając takowych do
dyspozycji D. O. Gen. Warszawa, które ich wcieli do tworzących się
robotniczych komp. Zaznacza się przy tym, że w samych biurach i
kancelariach poszczególnych oddz. szt. i Departamentów, należy
wszystkich żydów szeregowych usunąć. Zatrzymanie żydów w biurach lub
innych instytucjach pod pretekstem, że takowi są niezbędni lub
politycznie pewni, tym samym zakazuje się. Wyeliminowanie żydów i
oddanie takowych do dyspozycji D. O. Gen. Warszawa winno być
bezwarunkowo z dniem 12. VIII. 1920 r. skończone. Wykonanie tego rozkazu
zamelduje D. O. K. Gen. Warszawa Oddziałowi I Dep. M. S. Wojsk.,
zawiadamiając o wykonaniu Oddz. X. Sztabu M. S. Wojsk. Otrzymują: Woj.
Gub. Warszawy, D.O. Gen. Warszawa, Biuro Prezydialne, Kancelaria
Wiceministra, Wszystkie Oddz. Sztabu M. S. Wojsk., Wszystkie Dep. M. S.
Wojsk., Dep. dla spraw Morskich, Dow. m. Warszawy, N. Dow. W. P. Prich
Płk. Szt. Gen. Szef Oddziału I.
Jeżeli
Minister Spraw Wojsk, zmuszony był do przeprowadzenia oczyszczenia
Armii z żywiołu żydowskiego w najkrytyczniejszej dla Państwa chwili, bo w
chwili, kiedy wróg był prawie pod murami stolicy, to czyż nie jest
rzeczą niezbędną i konieczną dla Państwa oczyścić w zupełności Armię od
żydów w czasie pokoju na podstawie ustawodawstwa, wyznaczającego żydów
do batalionów robotniczych i nakładającego na nich progresywny podatek
stosownie do zamożności?
Jeżeli
służba w Armii Polskiej jest zaszczytem i chlubą dla Polaka, to nie
może być w niej miejsca dla tych, którzy łapownictwem od niej się
wymykają, dezerterują, szpiegostwo i zdradę uprawiają, a takimi są
żydzi, bo jak mówi Wacław Sobieski w r. 1920:
wśród zbiegłych do Śląska Górnego, a następnie wydanych Władzom Polskim, było: dezerterów 202, a w tym żydów 193, uchylających się od poboru wojskowego 411, a w tym żydów 398, działających na szkodę Państwa Polskiego 328, w tym żydów 325.
Taką
rolę odegrali żydzi w chwili powstania Państwa Polskiego. Czyż więc się
godzi tych, którzy zdradzali Polskę i łączyli się z jej wrogami,
stawiać na równi z tymi, którzy krwią i życiem jej bronili i dla niej
wszystko poświęcili, i jednym i drugim dawać równe, jedne i te same
prawa? Czy też przeciwnie?
Czyż
sprawiedliwość i instynkt samozachowawczy nie przemawia za tym, by
żydom odjąć równouprawnienie i by ich wykluczając z Armii, nie dopuścić
do dostaw wojskowych, żołnierzom zakazać wszelkiego stykania się z nimi,
a żydom zabronić nawet blisko koszar mieszkać?
ks. dr Stanisław Trzeciak
Fragment z „Talmud o gojach a kwestia żydowska w Polsce”, Warszawa 1939. Reedycję książki wydało m.in. Wydawnictwo Ostoja.
Za: http://wiadomosci.robertbrzoza.pl/historia-polski/jak-zydzi-zdradzali-polske-w-1920-roku/