Katolik
spoglądający na współczesny świat, czytający o milionach nienarodzonych
dzieci zabijanych w łonach matek w majestacie prawa; o legalnych
zabójstwach osób starszych w szpitalach; o usankcjonowanych prawnie
dewiacyjnych związkach; o usuwaniu śladów dobroczynnych promieni
Ewangelii z życia społecznego cywilizacji, narodów i rodzin, z pewnością
może się zastanawiać: jak to jest możliwe? Dlaczego mimo tylu wysiłków
obrońców porządku od kilku wieków dobro jest jakby w odwrocie, doznając
raz po raz spektakularnych klęsk w postaci antychrześcijańskich
rewolucji, spisków i prześladowań?
Od lat wielu
myślicieli próbowało dokonać analizy smutnego procesu destrukcji
cywilizacji Zachodu. Pośród najbardziej trafnych prób diagnozy owego
kryzysu znajduje się Rewolucja i Kontrrewolucja – wybitne
dzieło brazylijskiego myśliciela Plinia Corrêa de Oliveiry. Ta
stosunkowo niewielkich rozmiarów praca ukazała się po raz pierwszy w Sao
Paulo w 1959 roku, po czym szybko doczekała się wielu wydań na całym
świecie. W Polsce nakładem Stowarzyszenia Kultury Chrześcijańskiej im.
Ks. Piotra Skargi światło dzienne ujrzała jej druga edycja.
Rewolucja i Kontrrewolucja to analiza procesu wielkiej wojny pomiędzy z jednej strony Rewolucją, której poświęcona jest pierwsza część dzieła, a która jest zdaniem Oliveiry zaprzeczeniem chrześcijańskiego Ordo. Rewolucja to powszechny, totalny i dominujący proces, który trwa już pięć stuleci. Jego etapami były więc kolejno: „rozkład średniowiecza wraz z pojawieniem się renesansu i pseudoreformacji” ze swym hasłem „Chrystus tak, Kościół nie”, następnie rewolucja francuska krzycząca „Bóg tak, Chrystus nie”, później rewolucja komunistyczna z hasłem „Bóg umarł, Bóg nigdy nie istniał” i wreszcie rewolucja sorbońska z 1968 roku z hasłem „ani Boga, ani pana”.
Autor
wskazuje, że proces rewolucyjny przebiega najpierw w tendencjach,
później w ideach, by następnie zamanifestować się w faktach, takich jak
np. pseudoreformacja czy krwawa rewolucja bolszewicka. O ile o Rewolucji
w faktach i ideach mówi się stosunkowo dużo, o tyle na temat jej
pierwszej fazy – rewolucji w tendencjach – prawie nie mówi się wcale. I
właśnie owo wskazanie na ogromne znaczenie rewolucji w tendencjach jest
wielkim wkładem brazylijskiego myśliciela w kontrrewolucyjną doktrynę i
praktykę. Oliveira zauważył, że nieuporządkowane tendencje z samej swej natury walczą o to, aby się urzeczywistnić. Te nieuporządkowane tendencje stanowią największą siłę napędową Rewolucji, która staje się niczym szalejący cyklon.
Spośród
namiętności, które służą procesowi rewolucyjnemu autor podkreśla
zwłaszcza pychę i zmysłowość. Pycha prowadzi do buntu przeciwko każdej
legalnej hierarchii i władzy: w rodzinie, w miejscu pracy, w państwie
czy w Kościele, by w końcu zrealizować jedną z „wartości metafizycznych”
Rewolucji, czyli absolutną równość. Zmysłowość zaś dąży do obalenia
wszelkich ograniczeń i praw, które stoją na drodze do zaspokojenia nawet
najbardziej barbarzyńskich zachcianek w imię drugiej z „metafizycznych
wartości” – zupełnej wolności. W ten sposób Rewolucja staje się
nihilistycznym buntem przeciwko wszelkiej legalnej władzy i normom prawa
Bożego, prawa naturalnego oraz, jak możemy się obecnie przekonać,
przeciwko ograniczeniom wynikającym z samej natury, jak np. płeć.
Procesowi
rewolucyjnemu Oliveira przeciwstawia Kontrrewolucję, widzianą jako
zorganizowany ruch, którego przedstawiciele znają istotę walki pomiędzy
Rewolucją a Kontrrewolucją. Ruch, którego duszą jest Kościół Katolicki.
Kontrrewolucja napędzana jest przez cnoty: szczególnie przez pokorę,
czystość i przez umiłowanie hierarchii. Żołnierze Kontrrewolucji
pozwalają, aby Bóg kierował ich rozumem, który z kolei panuje nad wolą, a
wola panuje nad uczuciowością. Wszystko to, zdaniem brazylijskiego
działacza i myśliciela, musi jednak uwzględniać rolę łaski, która
oświeca rozum, umacnia wolę i powściąga uczucia.
Dzieło
Oliveiry tchnie wielkim optymizmem wynikającym z przekonania, że
ostatecznie Kontrrewolucja zwycięży. Współpraca człowieka z łaską –
zdaniem autora – jest przyczyną wielkich „cudów historii” jak nawrócenie
imperium rzymskiego czy reconquista Hiszpanii. Ufność
założyciela ruchu stowarzyszeń Obrony Tradycji, Rodziny i Własności
(TFP) w ostateczne zwycięstwo jest jeszcze mocniejsza, gdyż sam Pan
Jezus zapowiedział, że Kościół katolicki będzie trwał, a bramy piekielne
go nie przemogą, zaś w Fatimie w 1917 roku Maryja Panna zapowiedziała,
że po serii straszliwych kar ludzkość nawróci się, a Niepokalane Serce
Maryi w końcu zatriumfuje.
Rewolucję i Kontrrewolucję
polecić można wszystkim, którzy pragną zrozumieć naturę i przyczyny
obecnego przerażającego kryzysu cywilizacji Zachodu. Głębia i
błyskotliwość analizy oraz przystępność wywodu czynią z tego dzieła
swoisty podręcznik kontrrewolucjonisty XXI wieku.
Arkadiusz Stelmach
Plinio Corrêa de Oliveira, Rewolucja i Kontrrewolucja, Stowarzyszenie Kultury Chrześcijańskiej im. Ks. Piotra Skargi, Kraków 2007.
Tekst powyższy został opublikowany w nr 1 magazynu "Polonia Christiana".