Warszawa, 20.11.2017 r.
Deklaracja ws. wspólnoty i tożsamości narodowej
W nawiązaniu do toczącej się po Marszu Niepodległości 2017 dyskusji
uważamy za niezbędne przypomnieć i uporządkować poglądy wynikające z
polskiej idei narodowej dotyczące wspólnoty i tożsamości narodowej.
1. Jednym z obecnych atutów narodu polskiego rozumianego jako trwała,
organiczna wspólnota pokoleń przeszłych, obecnych i przyszłych, jest
jego spójność kulturowa, religijna i etniczna. Spójność ta nie wyklucza
wewnętrznego bogactwa i stanowi fundament bezpieczeństwa oraz
harmonijnego rozwoju narodu polskiego. Postulat roztropnej troski o
prawidłowo pojętą spójność kulturową, religijną i etniczną należy do
tradycji polskiej myśli narodowej. Postulat ten jest także zgodny z
nakazem starań o dobro wspólne, obecnym w katolickiej moralności oraz z
prawem narodów do istnienia i niepodległości, zawartym w nauce
społecznej Kościoła. Źródłem naszej postawy jest miłość do swojego
narodu, w każdym wymiarze jego egzystencji. Wyrazem takiej postawy nie
może być szowinizm czy nienawiść wobec innych narodów.
2. Warunkiem zachowania spójności polskiej wspólnoty narodowej jest,
aby w naszym kraju dominowała ludność polskiego pochodzenia etnicznego,
polska kultura i religia katolicka. Z tej przyczyny jesteśmy przeciwni
imigracji do Polski grup ludzi o innym pochodzeniu, innej kulturze lub
innej religii, które mogłyby tworzyć obce enklawy, stające się podłożem
przyszłych konfliktów wewnętrznych. Jako naród mamy prawo i obowiązek
doboru własnej polityki imigracyjnej, zgodnej z naszymi wspólnotowymi
interesami. Wierzymy także, że cała rodzina chrześcijańskich narodów
europejskich powinna realnie strzec granic Europy oraz określać reguły
polityki azylowej i imigracyjnej w sposób gwarantujący, że nasz
kontynent pozostanie europejski.
3. Postulat spójności narodowej nie wyklucza przynależności do narodu
polskiego jednostek lub rodzin, które – różniąc się od większości
Polaków pochodzeniem, kulturą lub religią – mają mimo to polską
tożsamość, czują się częścią polskiego narodu i wyrażają wolę
asymilacji, zaś swoją pracą i całą postawą życiową służą naszej
Ojczyźnie. Osoby takie nie zagrażają spójności narodu. Chęć życia dla
Polski i jej mieszkańców, poparta rzeczywistymi działaniami i
autentycznym uczestnictwem w narodowej wspólnocie ducha, czyni Polakiem w
znacznie większym stopniu niż więzy czysto biologiczne, za którymi nie
idzie prawdziwy patriotyzm. Historia Polski, jak również współczesna
Polska, zna przypadki zasłużonych Polaków różniących się od większości
narodu pochodzeniem etnicznym, zwyczajami lub religią. Swoim wkładem w
kulturę narodu, jego życie społeczne, polityczne czy gospodarcze
wzmacniają oni siłę wspólnoty narodowej. Należy ten oczywisty fakt
podkreślić pomimo, że można znaleźć również przykłady przeciwne. Polaków
nie poczuwających się do związków ze wspólnotą narodową, negujących
swoją tożsamość oraz działających na szkodę Ojczyzny znajdziemy jednak
wśród całego spektrum społecznego, niezależnie od pochodzenia.
4. Odrzucamy rasizm i wszelkie bazujące na pojęciu rasy doktryny
społeczne i polityczne. Błędnie uznają one rasę za ważny punkt
odniesienia w polityce i życiu społecznym oraz zdecydowanie przeceniają
znaczenie biologicznych różnic między ludźmi. Istotą polskiego
nacjonalizmu chrześcijańskiego jest miłość do własnego narodu. W idei
narodowej i katolickiej nie mieści się pogląd, że osoba obcego
pochodzenia etnicznego nie może przez swoje wychowanie, pracę i wolę
asymilacji z upływem czasu stać się Polakiem. Odrzucamy twierdzenie, że
naród polski nie ma prawa przyjąć do swego grona wartościowej osoby o
polskiej tożsamości tylko dlatego, że różni się pochodzeniem etnicznym
lub wyglądem zewnętrznym. Sprzeciwiamy się postrzeganiu narodowości
wyłącznie przez pryzmat krwi i pochodzenia – jest to perspektywa
sprzeczna z całą polską tradycją i historią. Również z tradycją
polskiego obozu narodowego, który w całości walczył przeciwko niemieckim
narodowym socjalistom, z czego jesteśmy dumni. W szeregach organizacji
narodowych nie ma miejsca na osoby usiłujące pociągać ruch narodowy w
kierunku sprzecznym z jego tradycją oraz myślą katolicką.
5. Jednocześnie z całą stanowczością sprzeciwiamy się masowej
imigracji do Polski z innych kręgów kulturowych oraz sprowadzaniu na
naszą ziemię osób niezainteresowanych asymilacją. Grozi to tworzeniem w
Polsce enklaw obcych kultur, religii czy narodów. Postulat ten dotyczy
także dużych grup ludności europejskiego pochodzenia ze wschodu
kontynentu. Sprzeciwiamy się ideologii multikulturalizmu i
towarzyszącemu jej poglądowi, że tzw. wielokulturowość oraz różnorodność
etniczna mają jakąś samoistną wartość czy że należy do nich celowo
zmierzać oraz promować je poprzez specjalne programy. Odrzucamy
poprawność polityczną w analizowaniu kwestii bytu narodowego oraz
naiwne, powierzchowne rozumienie asymilacji do narodu, a także
definiowanie narodu w oderwaniu od tradycyjnych kryteriów, stanowiących o
jego spójności i konstytuujących jego wspólnotową tożsamość. Odrzucamy
tzw. nacjonalizm obywatelski czy konstytucyjny jako koncepcje
wewnętrznie sprzeczne i przeciwstawiamy się twierdzeniu, że nabycie
polskiego obywatelstwa automatycznie czyni Polakiem. Diagnozę wyzwań
polityki narodowej stawiamy na fundamencie prawdy i rzetelnej analizy
polskiego interesu narodowego, a nie na nastrojach ideologicznych czy to
z centrum, czy z marginesów debaty publicznej.
Prezes Stowarzyszenia Marsz Niepodległości Robert Bąkiewicz
Prezes Młodzieży Wszechpolskiej Bartosz Berk
Kierownik Główny Obozu Narodowo-Radykalnego Aleksander Krejckant
Prezes Ruchu Narodowego Robert Winnicki