„Ojczyzna nie krwi, ale potu potrzebuje”
o. Rafał Kalinowski
”Dziś musimy podpalić
świat, tak by pozostał po nim tylko popiół. Zniszczyć wszelki przejaw
kłamstwa, niesprawiedliwości i zdrady. Nie ulegać żadnym kompromisom,
poprzez które stalibyśmy się częścią systemu. Nasza walka jest walką Va
Banque, grą o wszystko. Na szali jest nasza wolność więc musimy być
gotowi na wszystko. (…) Walczymy o wszystko – bo nasza niepodległość
jest dla nas wszystkim. Dziś musimy podpalić świat, by jutro należało do
Nas!”
Ten wzniosły i chwytający
za polskie serce tekst to fragment przemówienia kończącego II Marsz
Wolnej Polski. 11 listopada atmosfera była podniosła: biało-czerwone
flagi, hymn państwowy, huk petard, palące się w barwach narodowych. Ile z
tego romantycznego obrazka pozostało 12 listopada? Pewnie niewiele. My
Polacy lubujemy się w romantycznych zrywach, a wzdrygamy się na samą
myśl nad pozytywistyczną pracą u podstaw – szczególnie tą, którą trzeba
wykonać nad samym sobą. Hasło ”Bóg, Honor, Ojczyzna” wyciska łzy na
twarzy wielu z nas, ale jakże ciężko w imię wzmiankowanego Boga pójść na
mszę świętą w tygodniu – nie tylko od święta. Jak trudno nie zapomnieć o
codziennej wieczornej modlitwie dziękując za to, że udało się nam
przeżyć kolejny dzień. Jak prosto wydzierać się w powietrze ”Wielka Polska Katolicka”, a jak trudno żyć zgodnie z katolickimi zasadami na co dzień.
Dlatego chcę dziś napisać o (...) o. Rafale Kalinowskim, stawiając go jako wzór patrioty. Jest to
postać tak wybitna, że nawet senat zgniłej III RP docenił jego
osiągniecie. Dlaczego akurat jego ? Otóż zdawał on sobie sprawę, że
słomianym zapałem nie da się podpalić świata – całym życiem służył Bogu i
Ojczyźnie ciężko pracując choć nie widział od razu efektów swojej
pracy. Najważniejszą cechą świętego było jednak to, że potrafił on
pracować na co dzień, gdy jednak wybuchło powstanie – wziął w nim czynny
udział a skończyło się to dla niego wyrokiem śmierci.
Józef, bo takie
imię otrzymał na chrzcie przyszedł na świat 1 września 1835 roku w
Wilnie. Powołanie zakonne odkrył już we wczesnych latach młodzieńczych.
Jednak przez okres studiów i służby wojskowej starał się stłumić je w
sobie. Doszło nawet co tego, że przez okres 10 lat nie
przystępował nawet do sakramentu spowiedzi. Ukończenie akademii
inżynierii wojskowej w Petersburgu, które wiąże się z nadaniem stopnia
porucznika w armii carskiej zapewniło mu względy licznych dam z
petersburskiej klasy wyższej co pomagało w stłumieniu głosu sumienia.
Przyszły święty pracował po ukończeniu studiów przy wyznaczaniu linii
kolejowej pomiędzy Kurskiem, Kijowem a Odessą. Wolny czas, z dala od
zgiełku Józef spędzał na lekturze pism św. Augustyna co stanowiło
początek Jego drogi powrotnej do Boga, warto podkreślić: tylko
początkiem ponieważ pełne nawrócenie nastąpi dopiero w obliczu zesłania
bliskiego przyjaciela na Sybir.
Gdy 22 stycznia 1863 roku
wiadomość o wybuchu powstania dotarła do Józefa bardzo go zasmuciła –
zdawał on sobie bowiem sprawę z potęgi militarnej Rosji, co gorsza
istniała realna możliwość wzięcia udziału w walce przeciwko powstańcom
(był wszak porucznikiem armii carskiej). Na szczęście złożona jeszcze
przed insurekcją prośba o zwolnienie z wojska została rozpatrzona
pozytywnie. Józef czym prędzej dotarł na Litwę i zaangażował się w pracę
powstańczych władz cywilnych – został ministrem wojny w rejonie
rodzinnego Wilna. Jak przystało na prawdziwego patriotę trwał w
szeregach państwa podziemnego nawet gdy w wyniku aresztowań jego
towarzysze broni po kolei szli na szubienice bądź katorgę. Pomimo
ciągłej groźby utraty życia długo nie mógł się zdobyć na powrót do Boga,
przełom nastąpił gdy aresztowano jego przyjaciela – Jakuba Gieysztora –
Józef postanowił dać skazańcowi pamiątkę, która wlewałaby otuchę w
serce katorżnika. Poprosił przyrodnią siostrę, aby podarowała mu swój
krzyżyk z relikwiami. Ta zaś postanowiła bratu jeden warunek –
musi się on wyspowiadać. Józef zgodził się i jak przystało na człowieka
honoru słowa dotrzymał.
Gdy wkrótce sam znalazł się
w więzieniu, już z większą odwagą patrzył w przyszłość, którą zgodnie z
orzeczeniem sądu miała być śmierć. Pan Bóg miał jednak według nowo
nawróconego inne plany – dzięki staraniom rodziny najwyższy wymiar kary
został zamieniony na 10 lat zesłania. Czas spędzony w Usolu, a potem w
Irkucku nie był jednak czasem stracony – wzrastał on w wierze aż w końcu
podjął decyzję o wstąpieniu do klasztoru. Warto odnotować, że na
zesłaniu, które dla wielu stanowi koniec wszelakiej nadziei przyszły o.
Rafał udzielał korepetycji polskim i rosyjskim dzieciom – świadczy to o
jego szczególnym zamiłowaniu do pracy organicznej.
Muszę tu odnotować
tragiczną sytuację klasztorów karmelitańskich na terenie
przedrozbiorowej Rzeczpospolitej: aresztowania, eksterminacja
duchownych, wszechobecna rusyfikacja sprawiły, że jedynym ośrodkiem sił
katolickich na tym terenie był ledwo działający już ośrodek w
podkrakowskiej Czernej. Okazało się, już nie Józef a ojciec Rafał stał
się główną siłą napędową odbudowy najpierw klasztoru w Czernej a potem
innych zarówno męskich jak i żeńskich.
Ciężka praca przełożonego i
duszpasterza wyczerpywała siły świętego zakonnika. Zmarł 15 listopada
1907 r. w Wadowicach, gdzie pełnił funkcję przeora.(...)
Według mnie najpiękniejsze w życiu świętego było to, że służąc ojczyźnie służył Bogu, a służąc Bogu służył Ojczyźnie. Starajmy łączyć ze sobą te dwie płaszczyzny, bo tylko wtedy droga do naszego zwycięstwa stanie przed nami otworem.
Za: http://3droga.pl/religia/slawomir-strzelec-zycie-i-sluzba-swietego-rafala-kalinowskiego/
OD REDAKCJI: Autor artykułu tytułował o. Rafała Kalinowskiego "świętym", co niestety nie może być prawdą ponieważ został kanonizowany przez hierarchię modernistyczna a więc niekatolicką. Być może o. Rafał jest "świętym dla nieba" ale tu na ziemi jeszcze nie został nim ogłoszony.
OD REDAKCJI: Autor artykułu tytułował o. Rafała Kalinowskiego "świętym", co niestety nie może być prawdą ponieważ został kanonizowany przez hierarchię modernistyczna a więc niekatolicką. Być może o. Rafał jest "świętym dla nieba" ale tu na ziemi jeszcze nie został nim ogłoszony.