Zdecydowane zwycięstwo w wyborach z 21. lutego 2020
r. do Madżlisu (Islamskiego Zgromadzenia Konsultatywnego,
jednoizbowego parlamentu Iranu) 11. kadencji odniosły siły
konserwatywne. Wybory 290 deputowanych do Madżlisu były połączone
z wyborem kandydatów na 7 wakujących miejsc do 88-osobowego
Zgromadzenia Ekspertów odpowiedzialnego za wybór i doradzanie
Najwyższemu Przywódcy Iranu. Druga tura wyborów do Madżlisu
odbędzie się 17. kwietnia 2020 r.
System
wyborczy Iranu
Wybory przeprowadzono wedle prawa wyborczego przyjętego 28. lutego 1984 r., z ostatnią nowelizacją 28. listopada 1999 r. Spośród 290 deputowanych do Madżlisu, 285 mandatów obsadzanych jest w wyborach bezpośrednich, w 207 jedno- i wielomandatowych okręgach wyborczych. Parlamentarzyści wybierani są w dwóch turach głosowania. Po jednym mandacie zarezerwowano dla mniejszości religijnych i etnicznych: mazdaistów, żydów, chrześcijan asyryjskich, chrześcijan chaldejskich, chrześcijan ormiańskich z południa kraju i chrześcijan ormiańskich z północy kraju. Deputowanymi do parlamentu mogą być osoby pomiędzy 30 a 75 rokiem życia, o nieposzlakowanej opinii, praktykujący muzułmanie i lojalni obywatele Republiki Islamskiej, nie podważający prawd panującej religii muzułmańskiej ani zasad Rewolucji Islamskiej.
By zostać wybranym, kandydat(ka) musi zdobyć
przynajmniej 25% głosów w pierwszej turze, lub też – w przypadku
niespełnienia tego warunku przez żadnego z kandydatów - zwykłą
większość głosów w drugiej turze. Do drugiej tury przechodzą
dwaj kandydaci z największą liczbą oddanych na nich głosów
przypadający na każdy mandat do obsadzenia w danym okręgu. Gdy
liczba kandydatów w danym okręgu jest mniejsza niż dwukrotność
mandatów do obsadzenia, wszyscy kandydaci mogą startować w drugiej
turze. Gdy liczba kandydatów odpowiada liczbie mandatów do
obsadzenia w danym okręgu lub jest mniejsza, nie przeprowadza się
drugiej tury.
Miejsce
Madżlisu w systemie politycznym Islamskiej Republiki Iranu
Wybory do Madżlisu odbywają się co cztery lata. Nie
ma limitu w pełnieniu mandatu poselskiego. Kadencja Zgromadzenia
Ekspertów wynosi 8 lat. Kandydatów na posłów (oraz na
członków Zgromadzenia Ekspertów, a także na urząd Prezydenta)
zatwierdza 12-osobowa Rada Strażników Konstytucji, kadencja
członków której trwa 6 lat i jest odnawiana w połowie co 3 lata,
w skład zaś której wchodzi 6 uczonych prawa muzułmańskiego
mianowanych przez Najwyższego Przywódcę (mającego również
prawo ich odwoływania), oraz sześciu specjalistów „różnych
dziedzin prawa” wskazanych przez Najwyższego Sędziego
(który również mianowany jest przez Najwyższego Przywódcę) i
zatwierdzanych przez Madżlis.
Kompetencje Islamskiego Zgromadzenia
Konsultatywnego obejmują udzielanie wotum zaufania formowanemu przez
Prezydenta gabinetowi ministrów i mianowanym przez niego
poszczególnym ministrom (Madżlis może nie udzielić im wotum
zaufania, zdymisjonować może ich także Prezydent), uchwalanie
ustaw, ratyfikację umów międzynarodowych, oraz zatwierdzanie
budżetu. Indywidualni deputowani mogą zgłaszać zapytania
poselskie pod adresem poszczególnych ministrów, czwarta zaś część
deputowanych do Madżlisu – także zapytania poselskie pod adresem
Prezydenta.
Ustawy przyjęte przez Madżlis muszą być przesyłane
Radzie Strażników Konstytucji (wszyscy aktualni członkowie
której zaliczani są do obozu konserwatywnego), która w ciągu 10
dni od ich otrzymania ma prawo zwrócić je Zgromadzeniu dla
ponownego rozpatrzenia. W przypadku niemożności rozstrzygnięcia
sporu pomiędzy Madżlisem a Radą Strażników Konstytucji,
ostateczna decyzja w sprawie przyjęcia bądź odrzucenia ustawy
należy do utworzonej w 1988 r. Rady Rozeznania Sytuacji (RRS),
będącej organem doradczym Najwyższego Przywódcy. Kadencja RRS
wynosi 5 lat i tworzy ją 38 członków mianowanych przez Najwyższego
Przywódcę oraz 9 członków z urzędu – Prezydent, spiker
Madżlisu, Najwyższy Sędzia, szef sztabu Sił Zbrojnych Islamskiej
Republiki Iranu (Artesz), sekretarz Najwyższej Rady Bezpieczeństwa
Narodowego (NRBN), oraz 5 członków Rady Strażników Konstytucji.
Na 47 członków obecnej, 7 kadencji RRS 6 zaliczanych jest do
reformistów, pozostali zaś do konserwatystów.
Udział
w wyborach
Frekwencja w wyborach z 21. lutego wyniosła 42, 57%, co
oznacza że głosowało 24, 512, 404 wyborców spośród 57.918, 159
uprawnionych do głosowania (3 mln. spośród których to po raz
pierwszy uprawnieni do głosowania). Jest to najniższy wskaźnik od
czasu Rewolucji Islamskiej w 1979 r. 48% głosujących stanowiły
kobiety, 52% zaś mężczyźni. Irańczycy wybierali spośród 7, 148
kandydatów zatwierdzonych przez Radę Strażników Konstytucji
spośród 16,033 zgłoszonych. Najniższą frekwencję zanotowano w
prowincji Teheran, gdzie głosowało 2, 763 000 ludzi, co stanowi 26,
2% uprawnionych do głosowania. Wybierali oni 30 parlamentarzystów
spośród 1,335 kandydatów oraz 3 członków Zgromadzenia Ekspertów.
Kandydaci konserwatywni zdobyli 221 mandatów, co
stanowi 76,20%. Reformistom przypadło 20 mandatów, co stanowi 6,89%
całości. Niezależni kandydaci zdobyli 38 miejsc w Madżlisie, co
stanowi 13,10% całości. 11 mandatów, tak więc 3,79% wszystkich
do obsadzenia, nie zostało obsadzonych w pierwszej turze.
System
partyjny
Wszystkie
30 mandatów do obsadzenia w prowincji Teheran przypadło
konserwatystom z Kolacji Rady Sił Rewolucji Islamskiej. Mandaty
zdobyli: Mohammad Baker Kalibaf, Morteza Aka Tehrani,
Eljas Naderan, Reza Takipur, Sejed Mostafa Aka Mirsalim, Abdolhosein
Ruhol Amini, Sejed Mohammad Nabawian, Sejed Reza Takavi, Sejed
Nezameddin Musawi, Zohreh Elahian, Sejed Mohsen Dehnavi, Bijan
Nobaweh, Mohsen Jazdika, Ehsan Chanduzi, Ruhollah Izadka, Ali
Chezrian, Fatemeh Rahbar, Abolfazl Amuje, Gholamhossein Rezjani,
Modżtaba Tajangar, Mehdi Szarifian, Fatemeh Kasempur, Somajeh
Rafije, Ahmad Naderi, Malek Szariati, Mohsen Pirhadi, Modżtaba
Rezaka, Ekbal Szakeri, Ezatollah Akbari Talarposzti, oraz Zohreh
Sadat Ladżewardi. Najwięcej, 1,265,287 głosów, zdobył burmistrz
Teheranu w latach 2005-2017 i oficer KSRI, Mohammad Baker Kalibaf,
który najprawdopodobniej w Madżlisie 11. kadencji zastąpi
reformistę Alego Laridżaniego na stanowisku spikera, zajmowanym
przez tego ostatniego obecnie – w Madżlisie 10. kadencji.
Obóz
konserwatywny tworzą konserwatywna Koalicja Rady Sił
Rewolucji Islamskiej (partie członkowskie: Postępowy i
Sprawiedliwy Lud Islamskiego Iranu, Stowarzyszenie Wyznawców
Rewolucji Islamskiej, Stowarzyszenie Podążających Ścieżką
Rewolucji Islamskiej, Islamska Partia Koalicyjna, Partia Rozwoju i
Sprawiedliwości, Stowarzyszenie Weteranów Rewolucji Islamskiej),
tradycjonalistyczny Front Stabilności Rewolucji Islamskiej,
populistyczna Koalicja Ludu (zwolennicy Mahmuda Ahmadineżada,
prawdopodobnie wprowadzili do Madżlisu 11. kadencji 14 posłów),
oraz narodowo-bolszewicka Kampania na rzecz Parlamentu Dążącego
do Sprawiedliwości.
Do obozu
reformistycznego zaliczane są z kolei listy Przyjaciół
Haszemiego1(partie
członkowskie: liberalni ekonomicznie Kierownicy
Partii Budowy Iranu, technokratyczno-modernizacyjna Partia
Umiaru i Rozwoju), oraz Koalicji Ośmiu Partii
Reformistycznych (Partia Demokracji, Dom Robotniczy, Islamska
Partia Pracy, Partia Solidarności Islamskiego Iranu, Islamskie
Stowarzyszenie Nauczycieli Iranu, Stowarzyszenie Nauczających
Islamskiego Iranu, Partia Narodowej Jedności i Współpracy
Islamskiego Iranu, oraz Partia Wolności).
Bankructwo
reformistów
Niezadowolenie
społeczne, skutkujące niską frekwencją wyborczą, skierowane jest
przeciw urzędującemu prezydentowi. H. Rouhaniemu, oraz skupionemu
wokół niego blokowi reformistycznemu (liberalnemu) – Powszechnej
Koalicji Reformistów, dysponującej w Madżlisie 10. kadencji
większością 120 mandatów, podczas gdy opozycyjna Wielka
Koalicja Konserwatystów dysponuje jedynie 86 mandatami
(pozostałe mandaty przypadają na posłów niezależnych – 66,
oraz liberalnych rozłamowców z bloku konserwatywnego występujących
jako tzw. „Głos Narodu” - 10 mandatów).
Reformiści
oskarżani są nie tylko o uległość wobec USA i Zachodu,
ale też o szkodliwą, liberalną politykę gospodarczą i
niską skuteczność rządzenia. Zwraca się uwagę na
inflację sięgającą 33,5% oraz zmniejszenie wzrostu
gospodarczego o przynajmniej 6%. Czynnikiem podrywającym
zaufanie dla rządzącej ekipy było zamordowanie przez jankesów
3. stycznia gen. Kasema Sulejmaniego i zestrzelenie
ukraińskiego samolotu pasażerskiego w Teheranie 8. stycznia.
Prognoza
polityki konserwatystów
Prognozuje
się, że konserwatyści wykorzystają swą przewagę w Madżlisie
11. kadencji do pomniejszenia znaczenia reformistycznego
prezydenta, Hasana Rouhaniego, oraz jego ministra spraw
zagranicznych, Mohammada Dżawada Zarifa. M. B. Kalibaf będzie
prawdopodobnie występował jako główny przeciwnik prezydenta H.
Rouhaniego do czasu kolejnych wyborów prezydenckich
przypadających na 2021 r.
Konserwatyści
krytykują reformistów, w tym obecnego prezydenta i ministra spraw
zagranicznych Iranu, między innymi za podpisanie w Wiedniu 14.
lipca 2015 r. porozumienia z USA, Chinami, Rosją, Francją, UK i
Niemcami oraz Unią Europejską o wstrzymaniu irańskiego programu
nuklearnego, w zamian za zniesienie zachodnich sankcji wobec
Iranu (tzw. Joint Comprehensive Plan of Action,
JCPOA). 8. maja 2018 r. USA wycofały się jednak z JCPOA, zaś we
wrześniu tego samego roku nałożyły na Iran sankcje gospodarcze,
rozszerzając je dodatkowo w listopadzie tego samego roku.
Konserwatyści
będą kontestować dotychczasową, pojednawczą linię władz wobec
USA i Zachodu. Udzielą najpewniej większego budżetowego i
finansowego wsparcia dla KSRI i jego odpowiedzialnych za operacje
zagraniczne sił specjalnych w postaci Korpusu Jerozolimskiego
(Sił Quds). W polityce wewnętrznej należy się spodziewać
silniejszych akcentów protekcjonistycznych i w duchu solidaryzmu
społecznego. Konserwatyści stawiają na budowę pozycji
ekonomicznej Iranu raczej poprzez regionalne i azjatyckie związki
z gospodarcze, niż relacje z Zachodem.
Ronald
Lasecki
Za: https://ronald-lasecki.blogspot.com/2020/03/zwyciestwo-konserwatystow-w-iranie.html?m=1&fbclid=IwAR1Gb4QfmrdA1orIxYKKZZ6OOe8W2s5zwksZUCUcC0rzDG7lSwjT8kPrLO0